Instapmodel e-boeklezer

De markt van e-boeklezers is in volle beweging. Ze krijgen aanraakschermen en meer functionaliteit. Maar er verschijnen ook nog basismodellen, zoals de BeBook Club. Een test.

De BeBook e-booklezers zijn van Nederlandse makelij. De fabrikant heeft verschillende e-lezers in het gamma. De BeBook Neo is het topmodel en was bij de lancering ‘s werelds eerste e-reader met WiFi zodat je via een draadloze verbinding het internet op kunt en boeken kan kopen. Deze e-lezer met een 6-inch scherm is ook uitgerust met touch-panel technologie van Wacom.

Daarnaast zijn er nog de BeBook One (6-inch scherm) en de BeBook Mini (5-inch scherm). De nieuwe BeBook Club die we hier testen, is het goedkoopste model. Deze e-lezer heeft een 6-inch scherm en is bedoeld voor lezers die occasioneel een elektronisch boek willen lezen.

Vormgeving

De BeBook Club heeft een voorzijde in witte kunststof met grijze toetsen, terwijl de achterzijde grotendeels in grijs aluminium is uitgevoerd. Naast een Home- en Terugkeer-toets heeft de e-lezer nog twee bladertoetsen en vier bedieningstoeten in kruisvorm. Onderaan heeft de BeBook Club een sleuf voor een SD-geheugenkaart, een 3,5 mm minijack-aansluiting voor een hoofdtelefoon en de mini-usb-poort om de e-lezer aan te sluiten op pc of laptop. Ook de volumeknop en de aan/uit-knop bevinden zich onderaan. Met een volle lading van de 1600mAh Li-Ion batterij kun je circa 12.000 bladzijden lezen of 25 uur naar muziek luisteren.

Scherm

Het scherm van de BeBook Club is een E Ink Vizplex ePaper met een resolutie van 600 x 800 pixels. Schermen met E Ink-technologie bieden een vergelijkbare leeservaring als papier. Ze zijn ook bij zonlicht nog leesbaar en je kunt ze ook bijlichten met een lamp zonder dat dit storende weerkaatsing geeft. De BeBook Club gebruikt niet de recentere E Ink Pearl technologie die een hoger contrast biedt en waarmee bijvoorbeeld de nieuwste Sony Readers zijn uitgerust. Die hebben zestien grijsniveaus, terwijl de BeBook Club slechts acht grijsniveaus heeft. Hoewel het scherm van de Club in het algemeen goed leesbaar is, merk je toch het verschil in leesbaarheid.

Conclusie

De markt van e-readers is in volle beweging en wij vrezen dat de BeBook Club technologisch al wat achterop hinkt. Het bedieningsgemak van een e-lezer met touch-technologie is vele malen groter dan bij een toestel dat je alleen maar met toetsen kunt bedienen. De BeBook wil een instapmodel zijn, maar daarvoor is deze e-lezer met een prijskaartje van 189 euro als je het huidige aanbod aan e-booklezers bekijkt te hoog geprijsd. Het prijsverschil met de Sony Reader Touch Edition bijvoorbeeld bedraagt 40 euro en daarvoor koop je een stijlvollere e-lezer met touchscherm, de nieuwste E Ink-technologie, meer geheugen en extra woordenboeken. Het is een wereld van verschil.