Muziekdistributiesysteem voor zes kamers

We bekeken NuVo’s Essentia E6G multikamermuzieksysteem dat je standaard kan gebruiken om zes kamers of zones te voorzien van muziek.

De Essentia G is verkrijgbaar in een compleet pakket voor zes zones. Hierin zit niet alleen de Essentia G versterker, maar ook zes OLED-bedieningspaneeltjes, één afstandsbediening met batterijen, zes IR-verlengers, de Allport Connection Hub en bekabeling.De prijs voor het complete pakket bedraagt 2.850 euro. Deze prijs vonden we op internet en blijkt een goede richtprijs te zijn. Let wel, de audio-bronnen en luidsprekers zijn hierin niet inbegrepen en zal je dus nog apart moeten aanschaffen.

Installatie

In eerste instantie moet je een plaats kiezen waar je alle bekabeling bij elkaar laat komen en waar je het systeem gaat plaatsen. Ga je het plaatsen in de woonkamer of in een aparte ruimte in een rack? De tweede vraag die je je moet stellen is waar je muziek wil hebben en in hoeveel zones. Verder stel je jezelf ook best de vraag hoe je het systeem wil bedienen, want je hebt namelijk verschillende soorten keypads en bronnen.

Hub

Elke zone heeft een netwerkkabel nodig voor het bedieningspaneel en twee luidsprekerkabels. Alle bekabeling laat je op een centrale plaats bijeenkomen en sluit je aan op de Allport Connection Hub. Je plugt de netwerkkabels in de overeenkomstige aansluiting voor elke zone. Ook de luidsprekerkabels sluit je aan op de overeenkomstige kroonsteentjes voor elke zone.

NuvoNet

Nu komt de Nuvo NV-E6GM audio-verdeler er aan te pas. Dit is het hart van het Nuvo Essentia Systeem. Je verbindt de NV-E6GM met de Allport Connection Hub via een 25-polige Allport-kabel en een netwerkkabel. De netwerkkabel sluit je aan op de NuVoNet-interface op de NV-E6GM en de Allport Connection Hub. Tot slot moet je de voedingskabel nog aansluiten en uiteraard ook de gewenste bronnen via cinch. Op de aansluiting van de bronnen ga ik verder niet in, omdat de mogelijkheden hiervoor te uitgebreid zijn. Vanaf nu kan je het systeem in principe gebruiken.

NuVo Technologies heeft met het Essentia E6G systeem een zeer degelijke, doch vrij betaalbare multiroom-oplossing in haar gamma, zeker als je gaat vergelijken met mogelijke concurrenten. Het systeem is erg gebruiksvriendelijk en biedt verschillende mogelijkheden. Toch ga je best even langs bij een elektrospeciaalzaak die je kan bijstaan met raad en daad als je gaat bouwen of verbouwen.