Review: compacte dashcam met Sony sensor

Mio MiVue 785 © Mio

We testten de Mio MiVue 785 Touch Dash cam. Deze compacte dashcam heeft een full hd Sony IMX 323 2,19 megapixel cmos beeldsensor, die ook bij slechte lichtomstandigheden nog duidelijke opnames maakt.

De MiVue 785 Touch Dash cam van Mio heeft ongeveer dezelfde afmetingen en een even eenvoudige bevestiging als de eerder geteste Nextbase 512GW Ultra daschcam. Het 2,7-inch kleurenscherm op de achterkant is hier wél aanraakgevoelig, wat de bediening vereenvoudigt.

De lichtgevoelige Sony IMX 323 sensor neemt beelden op met een resolutie van 1920 x 1080 pixels aan 30 frames per seconde in h.264 mp4 mov-formaat. Voor een microsd-kaartje tot 128 GB moet je wel zelf zorgen, want dat wordt niet meegeleverd. De lens heeft een kijkhoek van 140 graden.

Bewegings-, schokken- en gps/glonass-sensoren zijn ingebouwd. Optioneel kun je de apart verkrijgbare MiVue A20-achtercamera aansluiten. De opnames worden gecentraliseerd op het geheugenkaartje van de MiVue 785, in aparte mappen gelabeld “F” en “R” voor front- en rear.

Als je dat wil, kun je Forward Collision Warning System (FCWS)-, Lane Departure Warning System (LDWS)- en Fatigue Alert (FA)-alarmen inschakelen, voor respectievelijk te dicht bij het voor je rijdende voertuig rijden, afwijken van je baan en te lang rijd

Ook kan deze dashcam je waarschuwen bij snelheidsbeperkingen en verkeerscamera’s. Die informatie is afkomstig van de navigatiesystemen van Mio en kun je zolang deze dashcam leeft gratis maandelijks bijwerken. Een microfoon is eveneens van de partij en die mag je uiteraard naar wens in- of uitschakelen.

De volledige specificaties van de Mio MiVue 785 Touch Dash cam vind je op de website van Mio.

Werking

De meegeleverde visuele Quick Start Guide bevat ook een Nederlandstalige sectie. Op de website staat de volledige Nederlandstalige handleiding in pdf-formaat. Maar het instellingenmenu is grotendeels zelfverklarend, dus ervaren gebruikers hebben die manual eigenlijk niet nodig.

Standaard start het opnemen direct na het inschakelen. Opnames worden verdeeld in videoclips van elk drie minuten, maar dit kun je wijzigen in één of vijf minuten per clip. Als de kaart vol is, worden oude opnames automatisch vervangen door nieuwe.

De g-sensor maakt standaard een noodsituatie-opname bij het detecteren van een plotse schok, een harde bocht of wanneer je te snel rijdt. Deze opnames blijven bewaard tot je ze manueel wist. Via de settings kan je drie gevoeligheidsniveaus voor de bewegingssensor kiezen plus de detectiemodus wijzigen in alleen g-sensor, alleen beweging of zowel beweging als g-sensor.

Je mag een gebeurtenisopname handmatig starten door op de rode gevarendriehoek op het aanraakscherm te drukken.

Er is ook een parkeermodus die opnames start wanneer de motor wordt uitgezet, de voedingskabel wordt losgekoppeld of de wagen gedurende vijf minuten niet meer beweegt. Detecteert het systeem een schok, dan maakt het een opname.

Echter, deze modus werkt alleen als je de apart verkrijgbare Mio MiVue Smartbox monteert, die de camera voedt zonder gevaar dat de accu leegloopt. De MiVue 785 heeft immers geen echte ingebouwde accu, maar alleen een “accumulator” van 240 mAh die ervoor zorgt dat de geheugenkaart niet gecorrumpeerd wordt wanneer de voeding uitgeschakeld wordt terwijl de camera nog opnames aan het wegschrijven is.

De geavanceerde waarschuwingsfuncties zoals FCWS en LDWS werken pas nadat je een calibratie hebt uitgevoerd. Daarvoor moet je met twee zijn, zodat een passagier op het aanraakscherm kan instellen wat het “midden” is van de rijbaan en waar de motorkap van de wagen zich precies in zijn zichtveld bevindt. Positioneer je de dashcam opnieuw dan dien je ook opnieuw de calibratie uit te voeren.

Software

De apart te downloaden MiVue Manager-software voor Windows en Mac OS laat je toe om opnames te bekijken, gps-coördinaten in kml-formaat te exporteren en video’s te delen met Youtube en Facebook. Je ziet de snelheid en ook een g-sensorkaart die gegevens toont in drie assen over de verplaatsing van het voertuig naar voren en naar achteren en omhoog en omlaag.

De laatste versie van de snelheidscamera’s-download voor de MiVue 785 vind je hier. Frankrijk, Zwitserland en Rusland zijn omwille van legale redenen uitgesloten. Mobiele snelheidscamera’s en trajectcontroles ontbreken eveneens. Je moet de gegevens manueel kopiëren naar de hoofdmap van de dashcam, die je via usb aansluit op een pc.

De dashcam zal de data automatisch bijwerken de volgende keer dat je hem inschakelt.

Praktijk

De Mio MiVue 785 maakt erg heldere en duidelijke opnames, ook wanneer het schemert of donker is. De MiVue Manager-software is wel erg beperkt inzake functies. Als je bijvoorbeeld je rit wil volgen op een Google Maps- of Openstreet-kaart dan moet je dit handmatig via het te exporteren kml-bestand doen. Het zou gebruiksvriendelijker zijn mocht die functie in de MiVue Manager-software geïntegreerd zijn.

In deze video zie je een nachtopname die we maakten met de Mio MiVue 785 Touch Dash cam. Hou er wel rekening mee dat Youtube nog compressie uitvoerde op deze video en dat de opname rechtstreeks bekeken in MiVue Manager er veel beter uitziet.

Conclusie

De Mio MiVue 785 daschcam is compact, eenvoudig te bevestigen en te gebruiken en maakt zeer duidelijke opnames, ook wanneer er weinig licht is, met geïntegreerde gps- en snelheidsdata. Je kunt er bovendien een apart verkrijgbare achtercamera aan bevestigen. De desktop-software waarmee je de video’s bekijkt, is wel redelijk primitief. Ook heeft deze camera geen echte eigen accu, zodat parkeeropnames slechts mogelijk zijn met een apart verkrijgbare noodvoeding.

Adviesprijs: 149,99 euro

Bron: www.diskidee.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content