Sneller lezen met touch-technologie

De nieuwe e-lezers van Sony hebben een aanraakgevoelig scherm. De Reader Touch Edition is de grotere e-lezer met extra functionaliteit, terwijl de Reader Pocket Edition vooral een draagbare e-lezer is. We zetten ze naast elkaar in een test.

Als je de onder- en bovenzijde van beide Readers vergelijkt, merk je meteen dat de Touch Edition meer snufjes biedt: bovenaan zitten nog twee sleuven voor respectievelijk een SD- of Memory Stick PRO Duo geheugenkaart. Onderaan heeft deze e-lezer ook nog een 3,5 mm minijack-aansluiting voor een hoofdtelefoon en een volumeknop. Bij de Pocket Edition ontbreken deze aansluitingen; enkel de aan/uit-knop bovenaan en de mini-usb-aansluiting heeft hij gemeen met zijn grotere broer. Aan de zijkant van beide e-lezers zit ook nog een stylus die je uit de behuizing kan schuiven.

E-Ink

De grootste Reader van de twee is de Touch Edition (PRS-650) die 118,8 × 168 × 9,6 mm meet en 215 gram weegt. Het scherm heeft een diagonaal van 152,4 mm (6-inch), een resolutie van 600 × 800 pixels en zestien gradaties aan grijstinten. De Reader Pocket Edition (PRS-350) meet 104,3 × 145 × 8,5 mm en weegt 155 gram. De schermdiagonaal bedraagt 127 mm (5-inch). De resolutie en grijsgradaties zijn identiek met de PRS-650.

Beide Sony Readers zijn uitgerust met een E Ink Pearl-aanraakscherm. Voordeel van de touchtechnologie is dat je bij het lezen naar een volgende pagina kunt gaan door heel eenvoudig je vinger over het scherm te wrijven. Het is vergelijkbaar met het omslaan van een pagina in een fysiek boek. Door de E Ink technologie zijn de letters op het scherm goed leesbaar bij daglicht of onder een leeslamp.

Bestandsindelingen

Beide Readers hebben een intern geheugen van 2 GB, wat goed is voor een twaalfhonderd e-boeken. De volgende bestandsindelingen worden ondersteund: EPUB eBook, Adobe PDF, Microsoft Word, TXT, RTF, BBeB. De EPUB (Adept) en BBeB (Marlin) DRM beveiligde digitale boeken kun je ook lezen op deze Readers. Beide e-lezers ondersteunen ook nog de fotobestandsindelingen jpeg, gif, png en bmp.

Conclusie

De touch-technologie maakt het mogelijk om op beide Sony Readers heel natuurlijk door een digitaal boek te bladeren, want de leeservaring erg vergelijkbaar maakt met een fysiek boek. Welke Reader van de twee je verkiest zal afhangen van waar je het vaakst leest. Is dat thuis, dan biedt de PRS-650 een meerwaarde door de geïntegreerde muziekspeler en de extra geheugenopslag. Is dat onderweg, dan is de PRS-350 een betere keuze door zijn compactere afmetingen en lichter gewicht. Sony zal het natuurlijk graag horen: eigenlijk zouden we beide e-lezers aanschaffen, de grotere voor gebruik thuis en de kleinere voor onderweg. Maar daarvoor zijn deze toestellen toch wel veel te duur en dat zal Sony dan weer niet graag horen.