Start-ups: “Geef ons maatregelen met een onmiddellijke financiële impact”

© Startupmanifesto
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Gevraagd naar wat ze de belangrijkste voorstellen vinden uit het Belgische Startupmanifesto, kiest een meerderheid van onze starters voor maatregelen die een onmiddellijke economische impact hebben. Dat blijkt uit een enquête van Survey Anyplace.

Survey Anyplace peilde bij 95 start-ups naar hun bevindingen over het Belgische Startupmanifesto, het fameuze document met concrete voorstellen om een start-up vriendelijker klimaat te creëren in ons land dat enkele maanden geleden werd overhandigd aan Minister van Digitale Agenda Alexander De Croo (Open VLD).

“Niet geheel onverwacht vindt een duidelijke meerderheid de maatregelen die een onmiddellijke economische impact hebben – zoals de tax shelter voor start-ups (62 procent), fiscale incentives bij het aanwerven van personeel (57 procent) en geen of verminderde sociale lasten zolang er geen inkomsten zijn (43 procent) – het allerbelangrijkste”, geeft ceo Stefan Debois van Survey Anyplace een woordje uitleg.

“Dingen die verder van het bed van onze starters liggen, zoals de invoering van digitale handtekeningen (2 procent) of de creatie van een ‘Digital Health Valley’ (5 procent) scoren beduidend minder goed en worden als minder belangrijk afgedaan.”

Wat ook blijkt uit de enquête, is dat heel wat starters niet goed weten op welke subsidies ze recht hebben, en door het bos de bomen niet meer zien. “Er bestaan heel wat goede maatregen”, oppert de ceo, “maar je moet al een echte specialist zijn om daar je weg nog in te vinden.”

Tegelijk worden er ook kanttekeningen geplaatst bij initiatieven als de tax shelter. “Om early stage starters te ondersteunen zou het beter zijn om de RSZ-bijdragen te laten vallen, of de oprichtingskosten”, geeft één van de respondenten commentaar. “De overheid zou ook bedrijven kunnen stimuleren die kopen van starters”, klinkt het bij een andere.

Nog opvallend: 79 procent van de start-ups stipt aan dat crowdfunding niet de beste keuze is voor bedrijfjes die snel willen groeien. “Hieruit kunnen we vooral opmaken dat crowdfunding niet meteen top of mind is bij onze starters”, besluit Debois, die nog toevoegt het feit dat de start-up scène zo vaak in het nieuws komt als erg positief wordt ervaren.

“Nu start-ups in België zoveel aandacht krijgen, zijn grote bedrijven toch al sneller geneigd om met hen in zee te gaan”, klinkt het nog. “Dat is een erg positieve evolutie. Wanneer je een plaatsje hebt bemachtigd bij één van de talrijke incubatoren, ben je nog eens extra bevoordeeld, want dan wordt je duidelijk serieuzer genomen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content