Amerikaanse superdeal voor Gentse Showpad

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Genste start-up Showpad integreert zijn technologie in de nieuwe verkoop- en training app van het Amerikaanse Jive Software. “Dit partnership stelt ons in staat om onze positie in de VS uit te bouwen”, glundert ceo en medeoprichter Pieterjan Bouten.

De Genste start-up Showpad integreert zijn technologie in de nieuwe verkoop- en training app van het Amerikaanse Jive Software. “Dit partnership stelt ons in staat om onze positie in de VS uit te bouwen”, glundert ceo en medeoprichter Pieterjan Bouten.

Samen met Peter Minne (33) en Louis Jonckheere (28), richtte Bouten (31) in mei van vorig jaar Showpad op als een spin-off van het gekende Gentse mobile agency ‘In The Pocket’. De winst van In The Pocket werd geherinvesteerd in de uitbouw van Showpad, dat voor het overige op eigen middelen draait. Ondertussen bestaat het team wel al uit een tiental mensen.

Showpad is een oplossing die van een iPad een krachtig sales- en marketinginstrument maakt. “Het is een combinatie van een online platform en een iPad-app”, legt Bouten uit. In het online platform wordt de content van het bedrijf verzameld (denk aan brochures en klantengegevens), die door de app omgetoverd wordt tot een overzichtelijke, ‘touchvriendelijke’ weergave op de iPad. Momenteel is er enkel een iPad-versie, maar aan een Android- en iPhone-versie wordt gewerkt.

“We verkochten intussen al duizenden licenties, niet alleen in België, maar vooral internationaal”, aldus Bouten. Met als resultaat dat Showpad zijn omzet op nauwelijks een jaar tijd zag vertienvoudigen. Enkele van de grote klanten zijn Audi, BASF, Heineken en …. Jive Software, dat de samenwerking nu verder uitdiept.

“Jive was al langer klant, en gebruikte onze toepassing voor eigen bedrijfspresentaties en voor het salesteam. Toen we een tijdje geleden gingen praten met Apple, hebben we de banden met Jive wat aangehaald. Deze deal is het resultaat. Voortaan gaat het bedrijf Showpad zelf verkopen in de VS, als onderdeel van zijn eigen product Jive Present. Wat zoveel wil zeggen als dat Showpad geïntroduceerd zal worden bij de Fortune 500-bedrijven. Betere reclame is nauwelijks denkbaar.”

De Gentenaars krijgen per verkocht exemplaar van Jive Present een vaste licentiebijdrage. Als het softwarepakket goed verkocht wordt, zullen Pieterjan Bouten en co. hun inkomsten dus flink zien toenemen, en dat is een understatement. “Jive heeft miljoenen eindgebruikers in de VS, dus potentieel gaat het om een miljoenendeal. Al moet de nieuwe versie van Present zichzelf nog wel bewijzen natuurlijk (lacht).”

Jive Present
Jive Present maakt van tablets een verkoop-, presentatie- en opleidingstool. De app combineert voortaan het social-businessplatform van Jive met het mobiele-sales platform van Showpad, en maakt het mogelijk om verkopers en klanten snel de meest accurate informatie te bezorgen in elk formaat. Dit om het even waar en wanneer, online én offline. “Jive is sterk in het sociale, wij staan sterk in mobile. De ideale combinatie dus”, klinkt het nog.

Of Jive Software zijn nieuwe softwarepakket ook in Europa gaat uitrollen? “Dat is niet onmogelijk natuurlijk, maar in eerste instantie zal Jive toch vooral tot bij zijn Amerikaanse klanten gaan.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content