Checkthis: tussen tweet en blog

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Chechthis is een micro-publishing dienst voor mensen die 140 tekens te weinig vinden, maar weinig voelen voor het opzetten van een nieuwe blog of Tumblr. Met het platform van Brusselaar Frédéric della Faille kunnen internetgebruikers op enkele seconden tijd een aantrekkelijke webpagina creëren, en de informatie meteen delen op sociale netwerken.

Chechthis is een micro-publishing dienst voor mensen die 140 tekens te weinig vinden, maar weinig voelen voor het opzetten van een nieuwe blog of Tumblr. Met het platform van Brusselaar Frédéric della Faille kunnen internetgebruikers op enkele seconden tijd een aantrekkelijke webpagina creëren, en de informatie meteen delen op sociale netwerken. Wie een boodschap wereldkundig wil maken, heeft niet altijd een volledige blogpagina nodig, laat staan een volwaardige website. En geloof het of niet, er zijn nog heel wat internauten die een Facebookpagina te onpersoonlijk vinden voor de lancering van een nieuw project of voor de aankondiging van een evenement.

Die mensen kunnen voortaan terecht bij Checkthis, een dienst waarmee je op enkele seconden tijd, en op een kinderlijk eenvoudige manier, een mooie webpagina kan in elkaar steken om je trouwfeest aan te kondigen, een foto te delen, een auto te verpatsen, te vertellen wat je de voorbije week allemaal gedaan hebt, een video te posten: de mogelijkheden zijn even talrijk als divers.

Eens je webpagina gepubliceerd is, kan je op een dashboard de statistieken bijhouden (o.a. hoeveel unieke bezoekers, etc.), en kan je desgewenst informatie toevoegen of weghalen.

Zelf omschrijft bedenker Frédéric della Faille zijn geesteskind als een dienst die schippert tussen ‘niets’ en een blog, of als een ‘tweet met attachments’. Het opzet was de creatie van een publishing tool die het leven van de mensen vergemakkelijkt wanneer ze zich online begeven om een product te verkopen, of een jobadvertentie te plaatsen.

“Een Checkthis-pagina opzetten wordt even snel en eenvoudig gehouden als het posten van een status-update op Facebook, of het starten van een discussie op Twitter”, aldus Fred. “Een uitgebreid registratieproces doorlopen is niet nodig. Bovendien kan je je boodschap ogenblikkelijk en op een aantrekkelijke manier delen op de bovengenoemde netwerken.”

Dat Checkthis niet onopgemerkt blijft, mag blijken uit het feit dat er de voorbije maanden al ruim 10.000 gepersonaliseerde pagina’s werden aangemaakt door geïnteresseerde internetgebruikers. Die pagina’s werden intussen al 50.000 keer gedeeld, en 500.000 keer bekeken. Dit zonder dat er één frank gespendeerd werd aan marketing.

En als klap op de vuurpijl won Frédéric della Faille deze week ook nog eens de Seedcamp Londen start-up competition, waar 22 teams van over heel Europa meedongen naar de felbegeerde hoofdprijs: een bezoekje aan 300 belangrijke technologiebedrijven in de VS.

Vandaag wordt Checkthis volledig gratis aangeboden, maar het is wel de bedoeling dat er geëvolueerd wordt in de richting van een freemium-model. Daarbij blijft de basisservice gratis, maar als je je pagina wil opleuken met allerhande toeters en bellen, moet er een kleine bijdrage worden geleverd.

Paspoort:

Oprichtingsdatum: januari 2011
Zetel: Brussel
Aantal werknemers: 3
Investering: Zuiver eigen middelen
Website: www.checkthis.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content