‘Djump’ is Djengo’s versie van Lyft

Bij zijn oprichting in 2011 wilde Djengo een platform ontwikkelen dat het carpoolen zou vergemakkelijken. Het idee was om in real-time na te gaan wie je van punt A naar punt B kon brengen.

Bij zijn oprichting in 2011 wilde Djengo een platform ontwikkelen dat het carpoolen zou vergemakkelijken. Het idee was om in real-time na te gaan wie binnen een bepaalde gemeenschap beschikbaar was om je van punt A naar punt B te brengen.

“Na een tijdje beseften we dat de markt er nog niet klaar voor was in België”, vertelt medeoprichter Anissia Tcherniaeff. “Ook in andere landen komen soortgelijke initiatieven maar niet van de grond.”

Djengo nam dus een bocht naar het bedrijfssegment, en ging ondernemingen een oplossing aanbieden om carpooling bij hun werknemers te bevorderen. De start-up kan intussen bogen op referenties als Cofinimmo, Mobistar, IBA en Solvay.

Bij de lancering van het Djump-project begin deze zomer keerde de jonge Brusselse onderneming terug naar haar oorspronkelijke idee van ‘gemeenschapscarpoolen’, naar het voorbeeld van Lyft, dat veel succes kent in San Francisco.

“We bedoelen dus ‘on demand peer-to-peer ride-sharing’, waarbij routes gedeeld worden tussen particulieren”, aldus Anissia Tcherniaeff, die momenteel volop bezig is met de uitrol van Djump in Parijs.

Djump moet zich natuurlijk onderscheiden van Uber, dat vrij populair is in Parijs. Met Uber kan elke bezitter van een smartphone snel alles professionele wagens-met-chauffeur opsporen in de buurt, terwijl Djump zich meer richt op resource sharing tussen niet-professionals.

Elke ‘Djumper’ geeft a priori wat hij wil aan zijn chauffeur. Hoe guller hij is, hoe beter voor Djump, dat 20 procent commissie op het betaalde bedrag ontvangt. Alleen elektronische betalingen via de app Djump zijn toegestaan, maar in de praktijk is dat soms moeilijk te controleren.

“Ons systeem steunt op vertrouwen en is bewust vrij gesloten. Chauffeurs worden door coöptatie toegelaten in de Djump-gemeenschap, en elke gebruiker moet zijn creditcardgegevens doorgeven voordat hij zijn eerste carpool kan bestellen. Dit vormt een belangrijke rem, maar het is de enige manier voor ons om misbruik te voorkomen.”

Djump is momenteel alleen beschikbaar voor iPhone, nog steeds in bètaversie. Tegen het eind van het jaar wordt er een eerste Android-versie verwacht. Na 4 maanden zou Djump ongeveer 5.000 gebruikers en gemiddeld 50 carpools per dag in Brussel en Parijs moeten tellen. In Brussel is het momenteel vooral de bedoeling om de app bekend te maken bij de gebruikers, terwijl de inspanningen in Parijs zich toespitsen op de oprichting van een voldoende grote chauffeursgemeenschap.

Anissia Tcherniaeff geeft toe dat de belangrijkste uitdaging voor Djump erin bestaat om een niche te ‘creëren’ waar er nog veel werk aan de winkel is. We willen verzekeringsmaatschappijen overtuigen om flexibele formules voor dit soort gedeeld vervoer aan te bieden. En er is nog veel te leren op juridisch en sociaal vlak. In Parijs wordt Uber beschuldigd van oneerlijke concurrentie en stuit het op verzet van de taxibedrijven.

“Het is aan ons om na te gaan dat er geen misbruik plaatsvindt. Onze algemene gebruiksvoorwaarden bepalen al bijvoorbeeld dat iedereen die een vergoeding ontvangt via Djump, deze moet aangeven bij ‘diverse inkomsten’. Ons samenwerkingsmodel heeft zijn bestaansreden, ik zie niet in waarom men ons een spaak in de wielen zou steken.”

Deze ‘moeilijke’ factoren verhinderen intussen niet dat Djump grote ambities koestert: “Onze tests blijken goed te verlopen in Brussel en in Parijs, dus wie weet beginnen we ook wel in andere steden.

Daarom zijn wij altijd op zoek naar investeerders”, na een fondsenwerving van 500.000 euro bij Belgische en Amerikaanse investeerders in april 2012. “Lyft haalde intussen al 80 miljoen euro binnen…”

Paspoort

Naam bedrijf: Djengo (Djump.in-project)
Oprichting: 2011
Maatschappelijke zetel: Brussel (ICAB)
Personeel: 9 medewerkers
Kapitaal: fondsenwerving van 500.000 euro in 2012

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content