Fidel ID: De elektronische identiteitskaart als klantenkaart

Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

De vaststelling die aan de grondslag lag van het project Freedelity, is triviaal: elke Belg heeft een elektronische identiteitskaart op zak en de Belg is de onbetwiste kampioen als het aankomt op klantenkaarten.

De vaststelling die aan de grondslag lag van het project Freedelity, is triviaal: elke Belg heeft een elektronische identiteitskaart op zak en de Belg is de onbetwiste kampioen als het aankomt op klantenkaarten.

Waarom die twee zaken dan niet combineren? Sébastien Buysse, consultant bij Akretio en beheerder van de website met iti-informatie ‘informaticien.be’, speelde al enkele maanden met het idee alvorens hij een proof of concept lanceerde. Al snel kreeg hij het gezelschap van Marc Alagem, die instaat voor de gebruikersinterface (en Chief Marketing Officer zal worden) en van David Van Tieghem, die al vertrouwd was met de markt van de klantenkaarten.

Van bij de start legde het trio 3 prioriteiten vast: de klant staat centraal in het project en kan op elk ogenblik de informatie die hij al dan niet laat verspreiden, beheren; een eenvoudige en sobere interface (aanvankelijk voorzien voor een touch screen) en een snelle transactietijd; en afstemming met de ontwikkelaars van Fedict in verband met de technologische aspecten (en met name het debuggen van het applet).

In de praktijk rust de handelaar zich uit met (of beschikt hij over) een kas-pc en hij sluit de kaartlezer via usb aan op zijn systeem. Hij heeft toegang tot een beveiligde website waar hij de transacties kan raadplegen en contact kan opnemen met zijn klanten (momenteel via e-mail, later via sms) om hen op de hoogte te brengen van promoties, enz. Waarbij de klant steeds kan weigeren om dergelijke berichten te ontvangen (respect voor het privéleven verplicht). Als de handelaar over een geïntegreerd kassysteem beschikt, kan een API ontwikkeld worden om aan te sluiten op de infrastructuur van Freedelity die instrumenten voor commercieel beheer aanbiedt. De klant van zijn kant heeft toegang tot een beveiligde website waar hij zijn aankopen kan bekijken en de evolutie van zijn klantenbindingactie(s) kan volgen (gespaarde punten, gekregen kortingen, enzovoort). Eventueel kan Fidel ID consultancy diensten voorstellen bij de implementatie van een programma voor klantenbinding, waarbij het aanbod vooral op buurtwinkels gericht is.

Na een proefproject in een twintigtal winkels in Nijvel en Brussel plant Freedelity een uitbreiding in België, en later misschien ook in het buitenland (bepaalde landen waar ook een eID is ingevoerd). De firma geeft toe slachtoffer te zijn van haar eigen succes – de aankondiging midden juli heeft onverwacht een golf van spontane aanvragen ontketend, vooral in Vlaanderen.

Maar ook een golf van protest in verband met de bescherming van het privéleven. Nochtans preciseert de firma dat ze enkel de gegevens leest die zichtbaar zijn op de kaart (zelfs het adres is standaard niet toegankelijk), dat niets op de kaart wordt geschreven en dat de capaciteit van de chip in elk geval zeer beperkt is. Evenzo werd een nauwe samenwerking opgezet met Fedict en de bestanden werden aangegeven bij de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, terwijl de klant voortdurend baas blijft over zijn gegevens.

Paspoort Naam: Fidel ID Zetel: Anderlecht Oprichtingsdatum : augustus 2009 als bvba en sinds begin 2010 als nv Personeelsbestand: 5 personen Investeringen en/of subsidies: eigen vermogen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content