iStorm: Volop inzetten op rekruteren via social media

David Verbustel en Christoph Maassen zijn niet vies van een stevige uitdaging. Verbustel – business engineer bij de Louvain School of Management – en Maassen – een Duitser die zijn diploma economie in Londen behaalde – liepen elkaar twee jaar geleden toevallig tegen het lijf.

David Verbustel en Christoph Maassen zijn niet vies van een stevige uitdaging. Verbustel – business engineer bij de Louvain School of Management – en Maassen – een Duitser die zijn diploma economie in Londen behaalde – liepen elkaar twee jaar geleden toevallig tegen het lijf.

Al snel bleek dat ze een sterke gemeenschappelijke interesse hadden voor de wereld van human resources. In volle economische crisis brachten zij iStorm naar de doopvont; een rekruteringsagentschap voor informatici en specialisten rond nieuwe media. “We hebben gemerkt dat veel bedrijven niet alleen klagen over de moeilijkheden om het nodige talent te vinden – iedereen vist in dezelfde vijver – maar vooral ook over het moeizame, langzame proces van werving en selectie”, leggen de oprichters uit.

iStorm zet daarom nieuwe media in, met name videoconferencing, om de contacten tussen de kandidaten en de recruiters te versnellen. De start-up predikt zelfs over een ‘video-cv’, waarmee de kandidaat heel direct zichzelf, zijn carrière en zijn competenties voorstelt. “Bedrijven reageren positief op deze nieuwe methode, die hen toelaat om onnodige verplaatsingen te vermijden. Amper 1 op de 20 verkiest nog de klassieke methode. Aan de kant van de kandidaten, zijn daarentegen ongeveer 4 op de 10 terughoudend, vooral de pas afgestudeerden.”

Het hoeft niet te verbazen dat deze challenger op de uiterst competitieve rekruteringsmarkt bijzonder uitgekiend én proactief gebruik maakt van sociale netwerken: niet alleen van LinkedIn trouwens, maar ook andere minder bekende netwerken.

Na een moeilijkere dan verwachte start – “we hadden meer openheid verwacht bij bedrijven voor onze innovatieve aanwervingsprocedures”, klinkt het – is iStorm er in geslaagd om enkele referenties klaar te stomen waarna de mond-aan-mondreclame de rest deed. Het bedrijf is financieel gezond en voorziet nu een tiental mensen aan te werven in 2011. Na amper een jaar commercieel actief te zijn wist iStorm ondertussen meer dan 80 ict-profielen (of specialisten in nieuwe media) te plaatsen, voornamelijk in de financiële sector, farma en ict. “We zijn zeker niet de goedkoopste”, erkennen David Verbustel en Christoph Maassen, die liever focussen op innovatie om zo de grote ict-rekruteerders wat in de schaduw te zetten.

Het jonge bedrijf is gespecialiseerd in Java-competenties en open source, .Net, project management, … kortom de nieuwe beroepen van de digitale eeuw. “Onlangs hebben we een ‘global digital communication manager’ moeten zoeken voor een grote farmaceutische groep. Prioriteit was toen om lang te discussiëren met de klant over hoe die functie precies gedefinieerd moest worden”, klinkt het illustratief.

Paspoort Naam: iStorm Zetel: Bruxelles Oprichtingsjaar: 2008 Personeel: 6 medewerkers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content