Leuvense start-up haalt contracten binnen voor .deloitte en .kpn

© .
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het Leuvense dienstenbedrijfje Sensirius gaat de internetextensies van telecomoperator KPN, het consultancybureau Deloitte en de op Nasdaq genoteerde financiële adviseur LPL Financial beheren. “In totaal hebben we 15 klanten kunnen strikken”, zegt woordvoerder Hans Seeuws, “samen goed voor ruim 20 extensies. Dat zullen niet alleen merknamen zijn, maar ook 2 generieke achtervoegsels en 2 steden. Naast Gent hebben we nog een Amerikaanse metropool in de portfolio.” Sensirius is de start-up die Jan Jansen, Geert Debyser en Hans Seeuws hebben opgericht na hun vertrek bij de Belgische domeinbeheerder DNS.be in 2010. Vorig jaar haalde het trio het contract binnen voor het beheer van de .sx extensie van het (ei)land Sint-Maarten, en straks voegt het bedrijfje daar dus nog een hele hoop nieuwe suffixen aan toe.

Het Leuvense dienstenbedrijfje Sensirius gaat de internetextensies van telecomoperator KPN, het consultancybureau Deloitte en de op Nasdaq genoteerde financiële adviseur LPL Financial beheren.

“In totaal hebben we 15 klanten kunnen strikken”, zegt woordvoerder Hans Seeuws, “samen goed voor ruim 20 extensies. Dat zullen niet alleen merknamen zijn, maar ook 2 generieke achtervoegsels en 2 steden. Naast Gent hebben we nog een Amerikaanse metropool in de portfolio.”

Sensirius is de start-up die Jan Jansen, Geert Debyser en Hans Seeuws hebben opgericht na hun vertrek bij de Belgische domeinbeheerder DNS.be in 2010. Vorig jaar haalde het trio het contract binnen voor het beheer van de .sx extensie van het (ei)land Sint-Maarten, en straks voegt het bedrijfje daar dus nog een hele hoop nieuwe suffixen aan toe.

In vergelijking met wat de grote jongens van plan zijn (het Amerikaanse internetconcern VeriSign gaat allicht voor enkele honderden extensies), is dat maar klein bier. Maar klanten als Deloitte, KPN en LPL Financial staan toch al mooi op het cv.

“Als Sensirius bewijst dat het die TLD’s goed kan runnen op het intern ontwikkelde OpenRegistry-platform, dan kan het uitgroeien tot een voorname speler”, bevestigt specialist Jan Corstens van Deloitte. Om u een idee te geven: de jaaromzet van de 15 klanten waarvan sprake, bedraagt samengeteld 150 miljard euro.

Een technische partner zoals Sensirius doet twee dingen. Hij voorziet in de soft- en hardware die er voor zorgt dat klanten 24/7 nieuwe internetadressen kunnen registreren onder de eigen extensie, en maakt dat die adressen onmiddellijk beschikbaar zijn op het internet.

“Alle kandidaten moeten aan de normen beantwoorden die regulator Icann oplegt”, klinkt het. “Die normen zijn zo streng dat 9 op de 10 geïnteresseerden er voor kiest om het technische beheer uit te besteden.” De prijs voor het runnen van 1.000 tot 5.000 domeinnamen klokt af op ongeveer 50.000 euro per jaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content