Ook .dhl, .lidl, .sfr en .boston beheerd door Belgen

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

OpenRegistry, de Luxemburgse vennootschap van de mensen achter het Leuvense internet-dienstenbedrijfje Sensirius, gaat ook de internetextensies voor de Franse operator SFR (.sfr), de Amerikaanse grootstad Boston (.boston), de Duitse discounter Lidl (.lidl) en Deutsche Post (o.a. .dhl) beheren.

OpenRegistry, de Luxemburgse vennootschap van de mensen achter het Leuvense internet-dienstenbedrijfje Sensirius, gaat ook de internetextensies voor de Franse operator SFR (.sfr), de Amerikaanse grootstad Boston (.boston), de Duitse discounter Lidl (.lidl) en Deutsche Post (o.a. .dhl) beheren.

Eerder was al bekend geraakt dat het team rond Jan Jansen, Hans Seeuws en Geert Debyser de internetsuffixen van onder andere telecomoperator KPN (.kpn), het consultancybureau Deloitte (.deloitte) en de op Nasdaq genoteerde financiële adviseur LPL Financial (.lpl) zou gaan runnen. Ook de Duitse wegenwacht Adac (.adac) zit in de portfolio, net als de Portugese internet service provider Sapo (.sapo).

In totaal heeft OpenRegistry 15 klanten kunnen strikken, samen goed voor ruim 20 extensies. Dat zullen dus niet alleen merknamen zijn, maar ook 2 generieke achtervoegsels en de steden Boston en Gent. Voor het .gent-verhaal werkt OpenRegistry samen met Combell, in het geval van Boston is -opvallend- het mediabedrijf The Boston Globe de partner.

In 2011 haalde OpenRegistry het contract binnen voor het beheer van de .sx extensie van het (ei)land Sint-Maarten, en straks voegt het bedrijfje daar dus nog een hele hoop nieuwe suffixen aan toe. Om u een idee te geven: de jaaromzet van de 15 klanten waarvan sprake, bedraagt samengeteld 150 miljard euro.

Een technische backend-provider zoals OpenRegistry doet twee dingen. Hij voorziet in de soft- en hardware die er voor zorgt dat klanten 24/7 nieuwe internetadressen kunnen registreren onder de eigen extensie, en maakt dat die adressen onmiddellijk beschikbaar zijn op het internet.

Alle kandidaten voor een nieuwe internetextensie moeten aan de normen beantwoorden die regulator Icann oplegt. Die normen zijn zo streng dat 9 op de 10 geïnteresseerden er voor kiest om het technische beheer uit te besteden. De prijs voor het runnen van 1.000 tot 5.000 domeinnamen klokt af op ongeveer 50.000 euro per jaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content