YouMeal ontstond uit jarenlang onderzoek aan de UCL. De spin-off bouwt onlinesoftware die via een databank automatisch een 'identiteitskaart' van een bepaald gerecht toont. Daarop vind je de voedingswaarde, welke allergenen er aanwezig zijn, een volledige ingrediëntenlijst met de oorspronkelijke kostprijs, de compatibiliteit met bepaalde diëten en gegevens over de milieu-impact van de gebruikte ingrediënten.

Steeds meer mensen willen immers correcte en begrijpelijke informatie over wat ze op hun bord krijgen. De food tech start-up speelt in op deze 'weet wat je eet'-vraag door hen die objectieve informatie aan te bieden wanneer ze ergens gaan eten. Allerlei bedrijven binnen de voedingssector (van restaurants en hotels tot de agro-industrie en groothandelaars) kunnen deze software gebruiken in de communicatie naar hun consumenten.

Onder meer restaurantketen Lunch Garden en Compass, een dienstverlener van wereldformaat in cateringdiensten, maken er al gebruik van. Iets meer dan een jaar na zijn oprichting zet YouMeal zijn internationalisering nu verder naar het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk.

Om die groei te versnellen, heeft YouMeal 800.000 euro opgehaald. Drie investeerders sluiten zich aan bij de start-up. De eerste is baron Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en voorzitter van het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité. Daarnaast tekenden ook Scale Up, een investeringsmaatschappij voor maatschappelijke en ecologische projecten en SambreInvest, een investeringsgroep uit Charleroi.

YouMeal ontstond uit jarenlang onderzoek aan de UCL. De spin-off bouwt onlinesoftware die via een databank automatisch een 'identiteitskaart' van een bepaald gerecht toont. Daarop vind je de voedingswaarde, welke allergenen er aanwezig zijn, een volledige ingrediëntenlijst met de oorspronkelijke kostprijs, de compatibiliteit met bepaalde diëten en gegevens over de milieu-impact van de gebruikte ingrediënten. Steeds meer mensen willen immers correcte en begrijpelijke informatie over wat ze op hun bord krijgen. De food tech start-up speelt in op deze 'weet wat je eet'-vraag door hen die objectieve informatie aan te bieden wanneer ze ergens gaan eten. Allerlei bedrijven binnen de voedingssector (van restaurants en hotels tot de agro-industrie en groothandelaars) kunnen deze software gebruiken in de communicatie naar hun consumenten.Onder meer restaurantketen Lunch Garden en Compass, een dienstverlener van wereldformaat in cateringdiensten, maken er al gebruik van. Iets meer dan een jaar na zijn oprichting zet YouMeal zijn internationalisering nu verder naar het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Om die groei te versnellen, heeft YouMeal 800.000 euro opgehaald. Drie investeerders sluiten zich aan bij de start-up. De eerste is baron Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en voorzitter van het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité. Daarnaast tekenden ook Scale Up, een investeringsmaatschappij voor maatschappelijke en ecologische projecten en SambreInvest, een investeringsgroep uit Charleroi.