VoXX maakt telefooncentrales overbodig

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Mechelse start-up VoXX levert voice- en communicatiediensten in de cloud, en maakt op die manier klassieke telefooncentrales overbodig.

De Mechelse start-up VoXX levert voice- en communicatiediensten in de cloud, en maakt op die manier klassieke telefooncentrales overbodig. Bedrijven stoten steeds vaker een deel van hun it-omgeving af en gebruiken alsmaar meer applicaties, servers en storage in de cloud. De kosten voor een eigen datacenter of het onderhoud van software zijn ze liever kwijt dan rijk. Volgens zaakvoerder Marc Bauchant is telefonie de volgende stap.

“Waarom zou een onderneming nog investeren in een dure telefooncentrale (PABX) als je telefonie, sms, chat en voicemail ook gewoon van uit de cloud kan afnemen?”, luidt het.

VoXX speelt hier graag op in met zijn ‘Cloud Voice’-diensten, die bedrijven in staat stelt om hun telecommunicatie-infrastructuur op een veilige en schaalbare manier onder te brengen in de wolk. Het platform van VoXX is opgebouwd rond de software van de Zweedse unified communications specialist Telepo, de rackspace wordt gehuurd bij Level 3.

“We hebben gekozen voor de software van Telepo omdat die erg schaalbaar is en geen beperkingen heeft in aantallen gebruikers en bedrijven”, gaat Bauchant verder. “Ook de integratie van vaste en mobiele communicatie is erg sterk bij de Zweden. Gebruikers zijn niet alleen via één nummer bereikbaar, ze kunnen ook zelf bepalen hoe en op welk toestel ze hun tekst en spraakberichten ontvangen, ongeacht het merk of het type van device.”

Nu zijn er intussen al wel wat spelers op de markt die diensten à la VoXX aanbieden (denk maar aan AlloCloud, VoipTiger of Ergatel), en ook klassieke telco’s evolueren in de richting van de cloud om hun ARPU op te kunnen drijven. Hoe wil VoXX zich onderscheiden?

“Wij mikken op professionele resellers die onze diensten kunnen verkopen in bundels”, aldus nog de zaakvoerder. “Daartoe zijn we al een partnership aangegaan met Hexacom (dat naast PABX-tools van Siemens nu ook clouddiensten aanbiedt), en ook met de Converge IT, D-Ware en Tune IT gaan we samenwerken.”

De prijzen per gebruiker per maand variëren van 6,95 euro tot 14,95 euro (afhankelijk van het gebruikersprofiel). Bauchant kijkt vooral naar de onderkant van de KMO-markt als potentiële doelgroep, “kleine bedrijfjes die niet de mogelijkheid hebben om dure soft- en hardware in te kopen”, maar toch heeft de ondernemer uit het Mechelse al een volumedeal kunnen onderhandelen, goed voor 10.000 aansluitingen (zij het dan wel in een ‘white-label’-formule).

Paspoort:

VoXX Cloud Voice

Opgericht in: juni 2012

Aantal werknemers: 5 mensen

Maatschappelijke zetel: Mechelen

Kapitaal: Vlaamse privé-investeerders, investering van minstens 1 miljoen euro.

www.voxxcloud.com

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content