Studenten maken met Eightant platform voor kotbazen

© Eightant

Een briefje in de lift, een post in de gezamenlijke Facebook-groep: het werd allemaal te gefragmenteerd, en dus vonden vier studenten dat het beter kon. Met Eightant ontwikkelden ze een platform dat communicatie en beheer van klachten een stuk overzichtelijker moet maken, zowel voor de student als voor de kotbaas.

“Geef toe: de communicatie zoals die gebeurt in een studentenhuis verloopt ongelofelijk versnipperd”, steekt Siard van den Bosch van wal. “Eén en ander kan veel beter gestroomlijnd worden, en daar hebben we dus onze schouders onder gezet.”

“Met ons vieren hebben we een platform ontwikkeld dat huisbazen moet helpen het overzicht te bewaren. We zijn daarvoor in de eerste plaats te rade gegaan bij de potentiële gebruikers – kotbazen en studenten – om te horen wat hun klachten en ergernissen rond communicatie waren en wat ze van een oplossing verwachten.”

Het resultaat kreeg de naam Eightant, en belooft een soort van ‘cockpit’ voor de huisbaas te worden. “Zowel studenten als verhuurder krijgen een account waarmee ze kunnen inloggen”, legt Siard uit.

“Via die manier kunnen gemakkelijk klachten gecommuniceerd worden, of meldingen gebeuren. Doordat de melder meteen zelf moet aangeven in welke categorie zijn bericht valt – geluidsoverlast, reparatie,… – heeft de huisbaas meteen een overzicht van wat er allemaal gaande is.”

“Aan zijn kant van het platform krijgt hij alles netjes binnen in een springboard, zodat hij de berichten gemakkelijk van de ene stapel naar de andere kan verslepen. En met een klik kan hij al zijn studenten van mogelijke werken in het gebouw op de hoogte brengen.”

Marktklaar is Eightant nog niet, maar nu al dromen de studenten er van om het MVP dat nu getest wordt, te upgraden met nieuwe features. “Om te beginnen willen we ook eventuele conciërges in het systeem kunnen integreren. En ook statistische mogelijkheden moeten benut worden. Zo kan een huisbaas een nog beter overzicht krijgen van wat er in zijn gebouwen gaande is, en kan hij misschien verbanden leggen die hem anders zouden ontgaan.”

“We willen hen overigens nog meer helpen door een planner in te bouwen die hen helpt aan alle wettelijke vereisten te voldoen. De mensen die we raadpleegden klaagden immers steen en been over de vele controles en check-ups die ze om de zoveel tijd moeten doorvoeren. Door een agenda te voorzien die hen op tijd verwittigt dat ze bijvoorbeeld de brandblussers moeten vervangen om in orde te zijn willen we aan die verzuchting tegemoet komen.”

Valt er ook geld te verdienen met Eightant? “Dat is natuurlijk de bedoeling”, zegt van den Bosch, “maar we zijn er nog niet uit hoe. We kijken daarvoor naar de huisbazen, maar of dat via een vaste fee per kamer zal zijn of in pakketten moeten we nog eens grondig overdenken. We zijn ons er in elk geval van bewust dat het niet te duur mag worden voor de grote kotbezitters met veel kamers, want net die willen we als klant binnenhalen.”

Bang voor concurrentie is van den Bosch in elk geval niet. “In de V.S. zijn er wel een aantal bedrijven die proberen oplossingen voor dit probleem aan te bieden, maar om eerlijk te zijn: ik vind ze erg ingewikkeld wat betreft gebruik. Door goed te luisteren naar wat studenten en huisbazen verwachten, willen we iets maken dat voor hen gemakkelijk en gebruiksvriendelijk is.”

“En natuurlijk hebben we ook het voordeel dat er in Europa nog niets is: hier zie je wel eens kotbezitters die een dure managementstool gebruiken voor het beheer van hun kamers, of een Facebookgroep starten om te communiceren, maar iets zo overkoepelends als Eightant bestaat er duidelijk nog niet.”

Eightant werd vorig jaar opgenomen in het Telenet Kickstartprogramma, waardoor de studenten een startbedrag van 25.000 euro ter beschikking kregen. De tweede ronde haalden de studenten echter niet.

“Zelf hebben we vooral bijgedragen door bijvoorbeeld het development voor eigen rekening te nemen, maar dat volstond niet. Om het proces te versnellen, zodat potentiële investeerders – met wie we nu in gesprek zijn – niet te lang op resultaat moeten wachten, zijn we nu wel gaan werken met freelance medewerkers. Want tegen juni zouden we toch willen lanceren.”

Eightant

Maatschappelijke zetel: Antwerpen

Aantal vennoten: vier

Op zoek naar bijkomend kapitaal: Ja, in gesprek voor een onbepaald bedrag met verschillende privé-investeerders.

Website:www.eightant.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content