The Generation Why?

Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Valt het u de jongste jaren ook op, dat er in toespraken telkens weer verwezen wordt naar de Generation Y en dat de spreker herhaaldelijk met zijn eigen kinderen uitpakt? En dat daar telkens een euforische benadering insteekt?

Valt het u de jongste jaren ook op, dat er in toespraken telkens weer verwezen wordt naar de Generation Y en dat de spreker herhaaldelijk met zijn eigen kinderen uitpakt? En dat daar telkens een euforische benadering insteekt? Hoe sterk jongeren bezig zijn met sociale media, nieuwe technologie, nieuwe communicatievormen… en dat bedrijven zich er razendsnel aan moeten aanpassen, anders haken de jongeren af.

Tot enkele jaren geleden kwamen kinderen nooit aan bod in speeches, nu krjigen toehoorders al van bij de aanvang zicht in de familiekamers: ‘mijn dochter van 9 doet dit… of mijn zoon van 12 is al helemaal weg van…’ Vaak ook zijn het sprekers die meer in de lucht vliegen dan dat ze de grond raken. Het ophemelen van de jeugd, mogelijk de meest verwende generatie uit de Westerse geschiedenis, heeft iets eigenaardigs.

Natuurlijk is er een soort van schuldgevoel. Onze netwerkgeneratie, de babyboomers, is bijna altijd op weg, ergens onderweg, amper thuis. De nieuwe generation Y, ik noem ze ook wel eens de generation why?, heeft daar geen boodschap aan, kiest voor comfort, minder werkuren, meer happy time. Een slingerbeweging. Maar moeten we deze aanpak als de zaligmakende aanprijzen? Neen, we kunnen en moeten het wel aangrijpen om de nog steeds sterke hiërarchische bedrijfsstructuren te hertekenen in een Matrixomgeving.

Dat laatste vertelde ook Deloitte tijdens de jongste Leadership-meeting in Parijs. Tegelijk is het aantal uren dat er in de Westerse landen effectief gewerkt wordt tot een historisch laag dieptepunt gedaald. In China en India staan bijzonder gekwalificeerde en hoogopgeleide jongeren klaar om met keihard werken onze welvaart te vergaren. Dat is geen Generation Why?, maar een Generation Now! Hun ambitie is torenhoog. Ook daarom moeten we onze bedrijven dringend aanpassen en creativiteit en entrepreneurschip aantrekken. Vandaag nog.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content