Uber-ceo: “Alle wagens moeten Uber-wagens worden”

Uber © Reuters
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

“We willen het Uber-vervoer zo betrouwbaar en zo vanzelfsprekend maken als water uit de kraan, in elke stad van wereld,” vertelde Uber-ceo Travis Kalanick woensdag op Dreamforce in San Francisco. “Stel je eens voor hoe leefbaar steden zouden worden als alle wagens Uber-wagens waren.”

Het tijdstip kon niet beter gekozen zijn. Op het moment dat de taxisector Brussel lam legde uit protest tegen grote concurrent Uber, deed ceo Travis Kalanick aan de andere kant van de wereld zijn visie nog eens uit de doeken voor het publiek van Dreamforce (het jaarlijkse mega-event van cloudpionier Salesforce in San Francisco). En die visie is op zijn zachts gezegd ambitieus.

Gevraagd naar de plannen voor de komende vijf jaar, opperde ceo Travis Kalanick dat het vervoer van personen en goederen met Uber-wagens zo betrouwbaar en zo vanzelfsprekend moet worden als water uit de kraan. “En dit voor iedereen, in elke stad van de wereld, aan de laagst mogelijke prijs. Met Uber rijden moet goedkoper zijn dan het bezitten van een wagen.”

“In onze visie zijn alle wagens Uber-wagens”, klonk het nog. “Stel je eens voor dat dit het geval zou zijn in San Francisco. Er zouden geen files meer zijn, en niemand zou nog moeten zoeken naar een parkeerplaats. In die zin zouden we alle burgers dagelijks minstens één uur van hun tijd teruggeven, and time is a luxury, right?”

Tijdens het gesprek tussen Salesforce ceo Marc Benioff en Travis Kalanick werd er zoals verwacht niet ingegaan op hete hangijzers zoals de deregulering van de taxisector die Uber wereldwijd probeert door te drukken, het statuut en de werkomstandigheden van de Uber-rijders, en het feit dat het bedrijf de wet omzeilt in heel wat landen.

Als een volleerd lobbyist legde Kalanick vooral de nadruk op de maatschappelijke meerwaarde, op het vlak van werkgelegenheid bijvoorbeeld, en in het reduceren van het aantal wagens.

Zelfrijdende wagens

En toch stelde Benioff één ietwat gevoelige vraag aan zijn collega. Wat gebeurt er immers met die duizenden chauffeurs wanneer Uber straks overschakelt op zelfrijdende wagens, wat Kalanick regelmatig opwerpt? Weg met de werkgelegenheid, toch?

“Ik zie heel wat potentieel in zelfrijdende wagens, al was het maar omdat ze het aantal ongevallen drastisch zouden terugschroeven”, klonk het. “Maar het klopt dat ze ons huidige businessmodel zouden ontwrichten. Dat is een uitdaging, dat besef ik wel. Maar Uber is een technologiebedrijf. Wij omarmen de toekomst, en willen niet dezelfde fouten maken als de taxisector.”

Kalanick: “Laten we nu even realistisch zijn. De zelfrijdende wagens zullen ten vroegste binnen tien tot vijftien jaar echt doorbreken. Tegen dan zullen er leidende organisaties opduiken die die transformatie mee in goede banen leiden. Uber moet één van die organisaties zijn.”

“Ik ben een ondernemer, en als ondernemer wordt je voortdurend geconfronteerd met problemen en uitdagingen die je moet oplossen. Als er een disruptieve technologie opduikt die het werk van heel wat mensen in gevaar brengt, dan moet er een alternatief gevonden worden. Wat dat alternatief juist moet zijn weet ik niet, maar de geschiedenis leert dat er altijd een uitweg is. Ik ben geen futurist, maar wel een optimist.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content