Vlaamse studenten ontdekken start-up hotspot Berlijn

Reichstag in Berlijn © Reuters
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

40 Vlaamse laatstejaarsstudenten zijn op ontdekkingsreis in Berlijn, momenteel dé interessantste start-up hotspot in Europa. De Leuvense studentenorganisatie AFT (‘Academics for Technology’) wil met deze trip het ondernemerschap bij haar leden promoten.

Berlijn is een echte magneet voor startende bedrijfjes. Londen is dat ook, maar het grote verschil is dat de scène in de Duitse hoofdstad eerder organisch tot stand kwam, terwijl de ‘Silicon Roundebout’ in Londen toch vooral een – fors gesubsidieerd – paradepaardje is van de Britse overheid en van burgemeester Boris Johnson.

Waarom Berlijn zo aantrekkelijk is voor jonge entrepreneurs? Omdat de prijzen om er te wonen, te leven en zaken te doen er opvallend laag liggen in vergelijking met Londen en Parijs, jazeker, maar evengoed omwille van het trendy imago van de stad, het bruisende nachtleven en omwille van de jonge, hoog opgeleide bevolking.

Intussen heeft de Europese start-up capital ook al enkele mooie bedrijfjes voortgebracht. De meest klinkende naam is allicht Zalando (een bezoek aan moederfirma Rocket Internet staat alvast op het programma), maar ook Soundcloud en Wunderlist doen bij velen een belletje rinkelen.

Redenen genoeg, vonden ze bij AFT, om ook in 2015 een studiereis te organiseren. Vorig jaar werd Londen al bezocht. Met de Gentse onderzoeksinstelling iMinds als sponsor en in samenwerking met enkele zusterorganisaties uit de andere Vlaamse studentensteden werden er een kleine veertig (overwegend laatstejaars)studenten en andere geïnteresseerden bereid gevonden om mee te reizen.

“We willen de deelnemers niet alleen onderdompelen in de Berlijnse start-up scene”, vertelt organisator Miriam De Wolf van AFT, “maar diegene die geïnteresseerd zijn in ondernemerschap ook een extra duwtje in de rug geven. Zo zijn ze misschien sneller geneigd om ook in België een bedrijfje op te starten, tijdens of na hun studies.”

“De KULeuven schenkt wel aandacht aan ondernemerschap, maar tot voor kort werd het opstarten van een eigen project nog te weinig als een waardig alternatief voor een klassieke job gepresenteerd. Wij zeggen nu eigenlijk: ‘kijk, je hoeft niet zo nodig alle jobbeurzen af te schuimen, zelf een bedrijfje uit de grond stampen kan evengoed’.”

De vorige studiereis (naar Londen dus) heeft volgens de studentenvereniging tot enkele mooie resultaten geleid. Eén deelnemer zou afgereisd naar de Britse hoofdstad om er te gaan werken voor een starter, anderen waren zo geïnspireerd dat ze in België een bedrijfje hebben opgestart. “Bovendien hebben we enkele interessante contacten overgehouden aan die reis”, klinkt het. “Zo organiseren we nu in samenwerking met de in Londen gebaseerde ‘Entrepreneur First’-accelerator onze hackathon ‘Apps for Students’, om maar iets te noemen.”

Data News is er ook dit keer weer bij, en brengt dagelijks verslag uit van de start-up trip. Het programma oogt alvast interessant. Zo staat er onder meer een bezoek aan de Startupbootcamp-accelerator op het programma, wordt er deelgenomen aan boeiende tech-meetups én passeert het gezelschap o.a. bij toppers als 6Wunderkinder en Rocket Internet.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content