De Finse stad Helsinki begint met een test van zelfrijdende bussen. Het is een van de eerste keren dat voertuigen zonder chauffeur in het eigenlijke verkeer worden losgelaten, laat staan dat ze worden ingezet als openbaar vervoer. De meeste tests van zelfrijdende voertuigen gebeuren nog op afgesloten trajecten. Veel heeft te maken met de Finse wet die, in tegenstelling tot veel andere landen, niet voorschrijft dat er een chauffeur in de auto moet zitten, dat schrijft Uutiset.

Als alles goed gaat kunnen de bussen, die tot midden september door de stad rijden, in de toekomst het bestaande openbare vervoer aanvullen. De elektrische EZ10 bus (gemaakt door het Franse EasyMile) kan tot negen mensen vervoeren en rijdt aan een relaxte tien kilometer per uur. Dezelfde bussen werden eerder al in de naburige stad Vantaa ingezet, waar ze nog wel van het reguliere verkeer werden afgeschermd. Gelijkaardige projecten worden getest in verschillende parken en op de campussen van universiteiten.

De Finse stad Helsinki begint met een test van zelfrijdende bussen. Het is een van de eerste keren dat voertuigen zonder chauffeur in het eigenlijke verkeer worden losgelaten, laat staan dat ze worden ingezet als openbaar vervoer. De meeste tests van zelfrijdende voertuigen gebeuren nog op afgesloten trajecten. Veel heeft te maken met de Finse wet die, in tegenstelling tot veel andere landen, niet voorschrijft dat er een chauffeur in de auto moet zitten, dat schrijft Uutiset. Als alles goed gaat kunnen de bussen, die tot midden september door de stad rijden, in de toekomst het bestaande openbare vervoer aanvullen. De elektrische EZ10 bus (gemaakt door het Franse EasyMile) kan tot negen mensen vervoeren en rijdt aan een relaxte tien kilometer per uur. Dezelfde bussen werden eerder al in de naburige stad Vantaa ingezet, waar ze nog wel van het reguliere verkeer werden afgeschermd. Gelijkaardige projecten worden getest in verschillende parken en op de campussen van universiteiten.