Uitdaging 2: geef leiding aan digitale strategie en transformatie

© Getty Images/iStockphoto
Publireportage
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

24 november 2016, 10:53 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:23

Uit het onderzoek van Cognizant blijkt dat de CIO voor zichzelf een duidelijke rol ziet: actief bijdragen aan de ontwikkeling van de digitale strategie van de onderneming.

Om dat te realiseren, moet de CIO zich verdiepen in de mogelijkheden die de digitale wereld te bieden heeft. En nog belangrijker: de CIO moet een visie ontwikkelen over de manier waarop die nieuwe mogelijkheden toepasbaar zijn op de realiteit van de onderneming. Een voorbeeld uit de praktijk is het gebruik van blockchain, onder meer bij de ontwikkeling van nieuwe, ‘slimme’ processen. Even goed gaat het om toepassingen van het Internet of Things, waarbij de onderneming producten en oplossingen uitrust met sensoren, daarmee data capteert en analyseert, om er vervolgens nieuwe diensten op te bouwen.

De digitale CIO moet inzicht verwerven in de voordelen van de digitale transformatie en de nieuwe vormen van toegevoegde waarde die eruit voortkomen. De data van een IoT-toepassing, bijvoorbeeld, kunnen de input vormen voor een nieuw type van dienstverlening. Een automatisch platform voor interactie met klanten – bijvoorbeeld aan de hand van chatbots – kan een belangrijke meerwaarde betekenen voor de reputatie van de onderneming en zo bijdragen aan de beurswaarde.

De digitale CIO moet inzicht verwerven in de voordelen van de digitale transformatie.

Zoals de voorbeelden aangeven, treden in het digitale tijdperk nieuwe vaardigheden in het voetlicht. Niet alleen moet de CIO in staat zijn de nieuwe ontwikkelingen van nabij te volgen, hij moet de mogelijkheden ervan – en bij uitbreiding de hele digitale visie – kunnen toelichten bij de bedrijfsleiding, zodat ook zij zich openstelt voor de opportuniteiten van de digitale transformatie. Cognizant geeft daarbij het advies om te focussen. Het is aan de CIO om keuzes te maken en in de eerste plaats te kiezen voor initiatieven met een grote impact, een goed verhaal en een duidelijk zicht op de resultaten. Op die manier krijgt het topmanagement een concreet zicht op wat digitale transformatie aan toegevoegde waarde kan bieden.

Over Cognizant

Cognizant is een innovatief consultancybedrijf dat wereldwijd oplossingen biedt rond informatietechnologie en bedrijfsprocessen. Wij ondersteunen onze klanten bij de uitbouw van een sterke onderneming en de verbetering van prestaties en concurrentievermogen via innovatieve technologieën en processen. Zowat 245.000 medewerkers in ons ‘global delivery network’ zetten hun strategische vaardigheden, technologische kennis en ervaring met bedrijfsvoering en -processen in om onze klanten te helpen de mogelijkheden van het nieuwe werken volledig te benutten. We zijn een van de snelst groeiende ondernemingen in Europa en zijn aangeduid als ‘leader’ in “The Forrester Wave: Business Transformation Consultancies, Q3 2015”.

https://www.cognizant.com/belgium-dutch