Van alle Belgische bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers, geeft 1 op de 4 aan gebruik te maken van unified communications en/of videoconferencing. Dat zegt marktonderzoeker Computer Profile.
Precies een jaar geleden antwoordde een kleine 20 procent bevestigend op de vraag of unified communications (UC) en videoconferencing al gebruikt wordt in hun bedrijf. Nu is dat aantal al toegenomen tot een kwart van de bedrijven: bevestiging dat de communicatietechnologie aantrekt? “Voor mij is het in ieder geval duidelijk dat UC ingang gevonden heeft in bedrijven en doorgebroken is in organisaties”, zegt Bart Macharis die bij RealDolmen de rol vervult van business strategy manager enterprise communications. “Vorig jaar hebben wij op april beslist om voluit de kaart van UC te trekken. We hebben toen de partnerships met Cisco, Avaya en Mitel stopgezet om voluit voor Microsoft-technologie (Lync, de opvolger van OCS, Office Communications Server, nvdr) te gaan. Het eerste kwartaal verliep wat aarzelend maar sinds eind vorig jaar is die UC-markt er duidelijk wel. Onze keuze voor Lync is een schot in de roos, want de markt aanvaardt ondertussen dat Microsoft een volwaardige telefoniespeler is. Dat was vroeger zeker niet het geval”, aldus Macharis.
Mike De Ridder, sinds april unified communications expert bij integrator Siecom, gaat akkoord dat de markt er ondertussen klaar voor is. “Maar eigenlijk wordt al jaren de grote doorbraak voorzien. Het probleem is dat er bij deze technologie geen ‘Apple-effect’ bestaat. Bedrijven zijn nog te weinig zélf de vragende partij. Nochtans, als je hen duidelijk maakt wat UC voor hen kan betekenen, verandert die houding al snel”, zegt De Ridder.
Bas Baars, Europees marketing manager bij Mitel, heeft niet het gevoel dat UC het afgelopen jaar beter deed dan de jaren voordien: “Ik heb niet het gevoel dat er nu meer vraag is naar UC dan vorig jaar. We krijgen daarentegen wel meer functionele vragen dan vroeger. Dat gaat dan vaak over de integratie van verschillende types smartphones, interactieve messagingtoepassingen en dergelijke.” Baars schat dat Mitel op de 6de of 7de plaats staat in de Belgische markt; een markt die volgens hem vrij stabiel is, of eerder zelfs iets teruggelopen is. Al hangt dat ook samen met de definitie van UC die door elke vendor of integrator wel anders ingevuld wordt.
Met of zonder video?
In de cijfers van Computer Profile wordt unified communications daarom samen met videoconferencingoplossingen bekeken. “We zien duidelijk een samensmelting van de traditioneel meer op hardware gerichte bedrijven uit de telecommunicatiesector met it-bedrijven die eerder op sofware inzetten”, zegt Erik van Gurp, business analyst bij Computer Profile. Met als conclusie dat de oplossingen van Polycom en Cisco het meest gebruikt worden in ons land. Bij Polycom is dat dan – uiteraard – dankzij de videoconferencingoplossingen, in het geval van Cisco is dat voor een groot deel Tandberg-videoconferencingapparatuur maar ook de eigen UC-oplossingen. Siemens staat op de derde plaats. De OpenScape-oplossing wordt in ons land grotendeels verkocht door Siecom – met de Sie van Siemens, enkel de grote ondernemingen worden nog rechtstreeks door Siemens Enterprise Communications in Huizingen bediend. “Bij ons wordt videoconferencing als een integraal onderdeel van UC gezien”, zegt Mike De Ridder van Siecom. “Onze grote sterkte daarbij is dat we een échte ‘one box solution’ met een licentiemodel hebben, en dat is toch nog steeds uniek. Andere spelers als Avaya en Alcatel leveren digitale centrales en that’s it.”
Iets wat ze bij Avaya ongetwijfeld niet willen horen. “Wij gaan voor een duidelijke integratie met video, waarbij onze toegevoegde waarde zit in dezelfde ervaring op alle endpoints: van ip-telefoon, over iPad tot een videoconferencing-unit. Video-eindpunten zijn bij ons een integraal deel van de centrale, met een eigen extensie. Dat is dé manier om videoconferencing zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken”, zegt Frédéric Hoyer, consulting system engineer bij Avaya.
Communicatie in de cloud
Naarmate unified communications meer en meer een softwareverhaal wordt, komt ook de cloud meer en meer in beeld. Technologisch geen probleem meer dankzij virtualisatietechnologie zoals VMware. “Wij bieden sinds goed een jaar een compleet gevirtualiseerde VMware-oplossing aan. Voor heel wat bedrijven wordt UC op die manier beter in te passen in hun it-omgeving”, weet Bas Baars van Mitel.
Maaar ook de economische crisis blijkt ook bondgenoot. “Bedrijven twijfelen of ze zelf wel willen investeren in de technologie, omdat ze moeten knippen in de kosten. En dus komen de service providers al gauw in beeld”, zegt Luc Verschaffel, managing director bij Avaya. “Bedrijven zijn al sneller geneigd om in te stappen in een UC-verhaal als de kosten lager en flexibeler zijn. Zelf plannen we daarnaast ook om onze unified communication oplossing in een hosted model aan te bieden aan kmo’s. Volgens ons is daar nog een hele markt te rapen. Unified communications had vroeger een hoge prijs, maar ondertussen is het prijsverschil met gewone voip heel erg klein geworden”, weet Luc Verschaffel.
Voip als basis
Heel wat klanten maken ook niet (meer) het verschil tussen ‘gewone’ voip en unified communications. Voor heel wat bedrijven is het gewoon al een verademing om eindelijk op een gebruiksvriendelijke manier telefoontjes te kunnen doorschakelen naar teamleden. “En what’s in a name“, zegt Hoyer: “Sommigen vinden een voicemail die als attachment toekomt in een e-mailbox al unified communications. Als 1 op de 4 bedrijven zegt UC te gebruiken, moet je er ook rekening mee houden dat ze in essentie misschien voip bedoelen verrijkt met enkele functies.”
De top-drie leveranciers van voip-oplossingen voor de Belgische zakelijke markt zijn volgens Computer Profile Cisco (20,1 %), Avaya (15,8 %) en Alcatel-Lucent (14,1 %). Siemens volgt met net geen 12 % op de vierde plaats. Belgacom maakt met 9,5 % de top-5 rond, gevolgd door Aastra (8,5 %), Mitel (3,1 %), en Escaux (1,9 %). De top-3 scoort met name goed bij vestigingen van multinationals en Fortune 500 bedrijven. Daar kan Cisco zelfs prat gaan op 38 procent marktaandeel in voip. Ook Avaya kent met 28 procent haar grootste marktaandeel bij de internationaal opererende partijen. “Het is belangrijk om eerst robuuste ip-fundamenten te leggen, zeker in de kmo-markt. Ja, wij zien ook een verschuiving van hardware naar software maar de intelligentie van een traditionele pabx moet uiteindelijk toch altijd ergens in zitten”, zegt Verschaffel.
Maar is de traditionele pabx-telefooncentrale nu al dan niet ten dode opgeschreven? “Wat mij betreft is het duidelijk. Een klassieke pabx maakt het moeilijk om een ‘bring your own device (byod)’-strategie toe te passen, en byod is nochtans een duidelijke tendens in de markt”, zegt Macharis. “Wij trekken de Microsoft-kaart en geloven dat die in alle functies kan voorzien. Onze enige uitzondering is het NEC-partnership dat we wel behouden hebben. Wij verdelen die exclusief in België en kunnen het dus niet maken om die 900 klanten zomaar in de kou te laten staan. Bovendien zijn er altijd nog scenario’s waarbij het toch nodig is om te kunnen terugvallen op een stukje conventionele technologie.”
Kapers op de kust
Volgens Bart Macharis van Real-Dolmen is het duidelijk dat de traditionele namen uit de telefoniewereld met een probleem zitten. “Ze zitten duidelijk op hun tandvlees wat functionaliteit betreft. Als je ze vergelijkt bieden ze puur theoretisch allemaal gelijkwaardige functies. Maar als je daaronder gaat graven, zie je dat er wel enorme verschillen zijn. Bovendien wordt integratie er nog steeds gezien als bruggetjes bouwen. Er is zeker geen integratie tot op het bot. Het wordt uitkijken nu of de infra- structuurspelers in staat zullen om snel te schakelen om ook de applicatieve integratie rond te krijgen.”
Ondertussen zijn er kapers op de kust. Die komen onder meer uit China en steken hun ambities niet onder stoelen of banken. “Tegen 2015 willen we in België de nummer twee voor unified communications zijn”, zegt Hendrik Van De Velde, die de enterprise-afdeling van Huawei Belux leidt. Die afdeling is sinds goed een jaar actief in ons land. De oplossingen worden uitsluitend via het partnerkanaal aan de man gebracht langs bijvoorbeeld Quentris of Quantum ICT. “We zijn een nieuwe speler (Gartner plaatst Hauwei Technologies in het vakje met nichespelers, nvdr) en die wordt altijd met argwaan bekeken. Maar het potentieel zit in het bedrijf om het ook echt te maken. In optical dwdm zijn we bijvoorbeeld al marktleider”, zegt Van De Velde. “De enterprise-afdeling is mogelijk geworden doordat de winsten in innovatie gepompt werden. 55 procent van al onze resources gaat naar r&d. Dat zal het verschil gaan maken”, maakt Van De Velde zich sterk.
Bart Macharis ziet nog andere mogelijke kapers opduiken. “Unified communications is software. En dus zijn ook traditionele it-softwarebedrijven zoals Oracle of Google wel geïnteresseerd. Als je ziet welke acquisities ze gedaan hebben, en waar hun r&d en ontwikkelingen zich op toespitsen, dan is het voor mij duidelijk dat Google vooral Microsoft wil worden. Ik ben er van overtuigd dat ze ook voor unified communications een rol kunnen gaan spelen”, aldus Macharis.
Kristof Van der Stadt
Het probleem is dat er bij deze technologie geen ‘Apple-effect’ bestaat.
” Ik ben er van overtuigd dat Google voor UC ook een rol kan gaan spelen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier