Het jaar 2021 kondigt zich voor de meeste bedrijven als een uitdaging aan. Waar past de CIO in dat verhaal? Onderzoeksbureau Forrester schetst vijf adviezen.
1 Kloof tussen winnaars en verliezers wordt groter
De meeste techleiders zijn blij dat het einde van 2020 in zicht komt. In de Verenigde Staten ziet Forrester een terugval in de uitgaven voor technologie met 1,5% in 2021, na jaren van versnellende extra uitgaves aan IT en technologie. Dat andere Amerikaanse onderzoeksbureau Gartner ziet de zaken wat minder pessimistisch en denkt dat er in 2021 toch weer wat meer aan IT uitgegeven zal worden: zeker in Europa. Wie gelijk heeft, maakt op zich niet zoveel uit: IT-leiders houden er maar best rekening mee dat de vinger op de knip gaat en dat bij heel wat bedrijven budgetten kunnen verschuiven. Dat het voor bedrijven en hun CIO’s een uitdagend jaar wordt: daar zijn Forrester en Gartner het hoe dan ook over eens.
Na thuiswerk in 2D, volgt een virtuele thuiswerkwereld in 3D en VR
Maar er zullen ook winnaars zijn. CIO’s die de taal van de business spreken en die er in slagen om snel een strategie aan te passen en snel technologie in te zetten als antwoord op vragen vanuit het bedrijf, hebben een streepje voor. Als die CIO’s er zo ook in slagen om impact te hebben op een betere dagelijkse werking en de klanten, dan lopen ze helemaal vooraan in het peloton, aldus Forrester. Wie er daarentegen niet of onvoldoende in slaagt om antwoorden te geven op de vragen van de veranderende economie, die zakt verder weg in het peloton of wordt zelfs compleet achtergelaten in 2021.
Forrester denkt zelfs dat een vijfde van de ‘tech-achterblijvers’ uit de Fortune 500 het einde van 2021 gewoon niet haalt. De pandemie heeft de hiaten blootgelegd in de technologiestrategie van veel bedrijven en sommigen zijn er niet in geslaagd om die gaten weg te werken. Het eindspel wordt niet prettig. Sommigen zullen overgenomen worden, anderen gaan overkop. Maar de pandemie zal wel een happy end kunnen worden voor bedrijven die geobsedeerd zijn door hun klanten, die daar kansen gegrepen hebben in deze crisis en die nu voordeel halen uit een ‘cloud first’- en platformstrategie. Het netto resultaat zal volgens Forrester zijn dat die koplopers hun bedrijf tot 3,5x sneller zien groeien dan hun concurrenten.
2 CIO-rol kan veranderen in beide richtingen
Forrester schat dat een derde van de grote ondernemingen wereldwijd de business- en technologische verantwoordelijkheden zal samenvoegen en onderbrengen bij één toekomstige leider. Nu is het op zich geen nieuws dat er in C-titels wel vaker geschoven wordt, en dat zal in 2021 ook niet veranderen. Denk maar aan de discussie rond een CDO versus een CIO.
Om versneld uit de pandemie te geraken, zullen heel wat bedrijven nieuwe of andere combinaties gaan zoeken rond de business, technologiestrategie en de operations. Zo kan het perfect zijn dat een CIO in sommige gevallen (opnieuw) onder een tech-savvy COO geschoven wordt. Omgekeerd zullen er ook voorbeelden zijn waar CIO’s net doorschuiven naar hogere leiderschapsposities omdat ze bijvoorbeeld de juiste businesstaal spreken en de pijnpunten perfect kennen.
Andere bedrijven zullen alle verantwoordelijkheden rond digital, innovatie, strategie en de P&L onderbrengen bij wat Forrester omschrijft als een ‘unicorn leader’. Forrester ziet het perfect mogelijk dat na verloop van tijd dit model opschuift naar een aparte chief operations officer en een chief strategy officer die beiden de verantwoordelijkheid voor zowel business als technologie delen.
3 CIO’s kunnen niet om geopolitiek heen
Als u Data News leest, dan weet u dat de rol van een CIO altijd al om meer dan alleen maar technologie draait. Maar de huidige geopolitieke storm en het op de rand van oorlog concurreren van ‘s werelds grootste economieën maakt dat een CIO daar toch best ook aandacht voor heeft. Het beïnvloedt nu eenmaal de beslissingsvorming. Bedrijven die tegen de patriottische stroom invaren, nemen misschien wel risico’s.
Het resultaat is dat in 2021 volgens Forrester 75% van de multinationale CIO’s de banden met een technologieprovider zullen doorknippen puur op basis van politieke redenen.
Even een zijsprongetje: Gaia-X zal nog volgens Forrester géén significante impact hebben in 2021. Gaia-X is een Europees project – met hoofdzetel in Brussel – dat timmert aan een Europese cloud- en datastrategie als antwoord op de drie Amerikaanse cloudgiganten Amazon, Microsoft en Google. Die drie gaan ook in Europa blijven groeien, zo meent Forrester, net omdat ze het aantal Europese datacenters blijven uitbreiden en telkens alle Europese regels rond compliancy blijven volgen – ook na het schrappen van het EU-US Privacy Shield.
4 AI-strategie is voor de CEO: CIO wordt opzij geschoven
Een AI-strategie staat nu officieel op de agenda van elke CEO. Maar de meeste CIO’s krijgen wel een duw richting zijlijn, meent Forrester. In 2021 zal amper 10% van de CIO’s een strategische speler zijn in de AI-strategie van het bedrijf, zo meent Forrester.
Nog over AI denkt het onderzoeksbureau trouwens dat het Europese Parlement nieuwe AI-regels zal klaarstomen, en afstappen van de hervorming van e-privacy. Nu Google gaat stoppen met de ondersteuning van third-party cookies in haar browser en nu de advertentiesector meer en meer naar een ‘cookievrije’ aanpak evolueert, zou de impact van bijgewerkte e-privacyregels sowieso al beperkt zijn. Nee, Forrester gelooft eerder dat Europa sneller werk gaat maken van AI-regulering, ook rond het ethisch gebruik van de technologie. Een duidelijk signaal dus voor CIO’s om werk te maken van ethische AI, zoals dit jaar onder meer Bosch en Rolls-Royce al een eigen ethisch AI-framework uitdokterden.
5 Thuiswerk is een blijver: en daar is VR
Remote work is here to stay, titelt Forrester in het Predictions 2021 rapport. Of we het nu leuk vinden of niet: onze werkcultuur en – ervaring is dit jaar voorgoed veranderd. CIO’s die van work from anywhere een realiteit maken worden zo een soort baken om nieuw talent aan te trekken. Bij bedrijven die géén geweldige thuiswerkervaring kunnen bieden, zullen de werknemers een voor een vertrekken – of erger, zo stelt Forrester – blijven en bijgevolg slecht presteren.
CIO’s moeten dus voor een virtuele wereld zorgen waarin locatie niet belangrijk is om vlot te kunnen werken. Die virtuele wereld moet de kantoorwereld imiteren; eerst in 2D en later zelfs in 3D. Forrester geeft CIO’s de raad om te beginnen investeren in ‘virtual world solutions’ met leveranciers als MeetinVR en VirBELA. Al staat het in de sterren geschreven dat CIO’s zich hiervoor uiteindelijk zullen wenden tot de grote technische leveranciers en consultancyspelers om versneld werk te maken van de werkplek van morgen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier