De operatoren bereiden de lancering van 4G voor, het mobiele netwerk van de vierde generatie dat veel beloften inhoudt – maar de bedrijven lijken niet staan te springen om erin te stappen.
“Eigenlijk is 4G zo nieuw dat de operatoren met evenveel vragen zitten als de gebruikers”, zegt Danielle Jacobs. “Daardoor zitten we nu in een situatie waarbij zowel de operatoren als de gebruikers er alle belang bij hebben met elkaar te praten om te kijken wat kan en niet kan.” Paul Cornet ziet 3G en 4G nog lang naast elkaar verder groeien, zowel in capaciteit als in performantie. “Wij volgen 4G wel maar er is geen specifiek beleid in die richting, we zitten er niet op te wachten. Het zou praktisch kunnen zijn op plaatsen waar onze werven moeilijke connecties hebben en veel data moeten overdragen. Maar als we vandaag al overal een goede 3G-dekking zouden hebben, dan zouden we al heel tevreden zijn want wat dat betreft zijn er nog grote verschillen tussen de operatoren. Ik zou zeggen: dat ze eerst 3G overal maar goed laten draaien en dan aan 4G beginnen.”
“Ik denk inderdaad dat er meer nood is aan een goede 3G-dekking dan aan een beperkte 4G-dekking”, geeft Erik Hemeleers toe, al ziet hij al direct een nieuwe toepassing voor 4G. “4G opent mogelijkheden om mobiele technieken te gebruiken als back-up medium voor een vaste lijn. Stel je hebt een kantoor in de middle of nowhere en er ontstaat een kabelbreuk door graafwerken. Wel, dan kan je proberen om met die draadloze technologie dat euvel te verhelpen. Ik ben ervan overtuigd dat 4G een te overwegen alternatief wordt met de bandbreedte die het kan bieden.”
Tom Van Wint blijft er nuchter bij: “Een probleem bij ons is dat we veel vrachtwagens rondrijden hebben waarvan de ophaalgegevens van het afval live worden bijgehouden en naar de dispatching doorgestuurd. En dat is geen kwestie van 3G of 4G, daar moeten we vaststellen dat zelfs 2G in het zuiden van het land vaak nog te wensen overlaat!”
“Precies”, zegt Paul Cornet, “men spreekt nu over 3G en 4G, maar ik merk vooral dat er heel wat mensen van oordeel zijn dat de kwaliteit van de dienstverlening gewoon achteruitgaat. We zitten in een situatie waar het lijkt alsof de trafiek verhoogt maar de infrastructuur niet kan volgen.” Erik Hemeleers heeft intussen al van de operatoren vernomen dat het probleem van indoor coverage met 4G nog erger zal zijn dan met 3G en dat zij daarom alternatieven aan het ontwikkelen zijn à la femtocell om daaraan te verhelpen. “Wij hebben femtocell in ons contract opgenomen”, zegt Tom Van Wint, “als de indoor coverage te slecht is, moet de operator ervoor zorgen dat het goed komt door de nodige apparatuur te installeren.” Positief is volgens Erik Hemeleers in elk geval dat er beter dan vroeger correct en accuraat gereageerd wordt als je een probleem van dekking aankaart bij je operator, daar waar je vroeger wat in het ongewisse bleef.
Frans Godden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier