1. PLUGSURFING : Rijd je rond met een elektrische wagen, dan is PlugSurfing iets voor jou. Deze start-up, die werd opgericht door de Nederlandse geschiedenisstudent Jacob van Zunderveld, biedt niet alleen een (iOS en Android) app waarmee je overal in Europa laadpalen kan opsnorren, de toepassing maakt het ook mogelijk om overal op te laden en te betalen. Chauffeurs hebben met andere woorden geen verschillende accounts of RFID-kaarten meer nodig. Voeg een kredietkaart toe en je kan beginnen te laden bij alle oplaadpunten die door PlugSurfing worden ondersteund. Volgens van Zunderveld controleert zijn bedrijfje momenteel 60 procent van de Europese markt. PlugSurfing heeft intussen een meerderheid van zijn aandelen verkocht aan partners uit de autosector.
2. WUNDERLIST : De starter 6Wunderkinder kent u allicht omwille van de populaire lijstjes-app Wunderlist (meer dan 12 miljoen gebruikers). Op vijf jaar tijd kon het team al 24 miljoen dollar ophalen, onder meer bij de bekende Amerikaanse durfkapitalist Sequoia Capital. Het extern kapitaal is nodig, want de start-up werkt intussen met 64 (! !) mensen en draait verre van breakeven. “Dat is ook niet de prioriteit”, benadrukt HR directeur Bernhard Braun. “Het is vooral zaak om ons product beter te maken en om nog sneller te kunnen groeien.” Wunderlist evolueert in de richting van een project-management platform dat ook in een bedrijfscontext kan worden ingezet. Om een groter deel van de gebruikers te doen betalen, speelt het team met het idee om met een speciale en betalende ‘Wunderlist for Work’-editie te komen, met heel wat extra toeters en bellen. Of het Duitse bedrijfje het zal halen van Amerikaanse concurrenten als Slack en Asana, moet nog blijken.
3. OFFTIME : Offtime is een start-up die smartphonegebruikers helpt met ‘digitaal detoxen’. Geïnteresseerden kunnen telefoontjes, sms’jes en notificaties afblokken, applicaties waar ze te veel tijd aan besteden blokkeren, en hun toestel berichtjes laten sturen met de boodschap ‘Ik ben even Offtime, U kan me terug bereiken vanaf 15 uur’. Medeoprichter en psycholoog Alexander Steinhart kwam op het idee voor de app toen hij merkte dat hij alsmaar moeilijker kon loskomen van zijn telefoon. Hoewel de toepassing in geen tijd 300.000 keer gedownload werd, blijkt het moeilijk om er een verdienmodel voor te vinden. “We zouden ouders kunnen aanspreken, die misschien wel 5 euro per maand willen betalen om het smartphonegedrag van hun kinderen te managen, maar ook bedrijven kunnen geïnteresseerd zijn. Wist je dat tot 30 procent van een werkdag intussen al verloren gaat door alle interrupties via mail, telefoon en sociale media ?”
4. FYBER : Fyber (het vroegere SponsorPay) is, hoewel minder sexy, een interessant bedrijfje. Een B2B-bedrijf, welja, maar dan wel eentje dat tot de absolute top in ad tech behoort, en dat EA, Disney en Rovio tot zijn klanten mag rekenen. De vraag die game- en app ontwikkelaars zich vaak moeten stellen is op welk moment ze waar het meeste geld kunnen verdienen met een banner. Vroeger dokterden ze per regie een strategie uit, maar dat is dankzij Fyber niet meer nodig. Dit platform brengt alle mogelijke inkomstenbronnen samen in één dashboad, waardoor ontwikkelaars alles in één oogopslag kunnen volgen en sneller dan ooit deals kunnen afsluiten om hun reclame-uitgaven te doen renderen. Fyber werd onlangs overgenomen door zijn sectorgenoot RNTS Media voor 190 miljoen dollar. De starter bedient maandelijks 150 miljoen unieke bezoekers via zijn klanten (vooral game-ontwikkelaars).
5. RELAYR : Het team rond Jackson Bond heeft een cloudplatform ontwikkeld voor ‘internet of things’-toepassingen. “Relayr wil een ‘verbindingslaag’ leveren waarin ontwikkelaars alles aan elkaar kunnen linken”, vertelt head of product Jackson Bond, “een Nest-thermostaat aan een smartwatch bijvoorbeeld.” Opvallender dan het cloudplatform zelf is een serie sensoren in de vorm van een chocoladereep (‘Wunderbar’). Scheur er een sensor af, plak hem op eender welk voorwerp, en het wordt in één klap ‘slim’. Plak je er één op je fiets, dan weet je smartphone exact waar die zich bevindt en hoe snel je er mee rijdt. Zet je er één in de koelkast, dan wordt je verwittigd wanneer de deur blijft openstaan en de temperatuur begint te stijgen. De mogelijkheden zijn eindeloos, oppert Bond, en de geldschieters lijken daarin te volgen. In september haalden deze laureaten van het Startup Boostcamp in Amsterdam immers nog 2,3 miljoen dollar op.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier