Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De Taiwanese fabrikant Acer wil niet uitsluitend meer op devices inzetten, maar ziet ook heil in de cloud. Ceo Jason Chen over de nieuwe strategie.

Acer wil niet langer als een pure hardwarefabrikant gezien worden, maar heeft de ambitie om verder door te schuiven naar een speler die ook software en services bouwt. Dat werd duidelijk tijdens het allereerste optreden van Jason Chen sinds hij begin dit jaar de ceo-sjerp overnam van J.T. Wang. Die moest vertrekken nadat Acer andermaal slechte resultaten opbiechtte.

“Mijn eerste 100 dagen zitten er nu op. We hebben het bedrijf gestabiliseerd en onze machine begint weer te draaien”, vertelde Chen op een persconferentie in New York. Het ‘nieuwe’ Acer hanteert voortaan een tweevoudige strategie. Om te beginnen zijn dat (uiteraard) een rist nieuwe producten – hybrides, tablets, laptops en ook smartphones – maar anderzijds gelooft het bedrijf ook sterk in wat het ‘build your own cloud’ (byoc) noemt.

PERSOONLIJKE CLOUD

Daarmee trekt Acer nu voluit de cloudkaart, maar de aanpak verschilt wel grondig van die van andere leveranciers van clouddiensten. Acer ziet de pc zowat als het hart van je persoonlijke cloud. “We merken duidelijk dat heel wat mensen nog steeds vasthouden aan een eigen, lokale hard drive om content op te slaan, omwille van veiligheid, het gebruiksgemak en de controle”, vertelt Chen. “We zien dat heel wat mensen voortdurend hun tablet en smartphone met zich meenemen, maar dat de pc alsmaar maar vaker thuis blijft. Met ons byoc-platform laten we consumenten toe om zélf hun eigen cloud samen te stellen op de manier zoals die voor hen het makkelijkste is”, zegt Chen. Je Acer-device wordt als het ware een ‘datacenter’ waarbij alle data, documenten en foto’s op je lokale harde schijf toch toegankelijk zijn op de toestellen die je meedraagt.

“Eén Acer-toestel volstaat om van de dienst gebruik te kunnen maken. Je kan van daaruit ook Android-, iOS- en Windows-toestellen van andere merken aansluiten”, aldus nog Chen.

KANTELMOMENT

Voor Chen is het duidelijk dat Acer hiermee op een kantelmoment staat. “We focussen nu op onze bestaande krachten en die willen we verder uitspelen. Maar we gaan ook nieuwe opportuniteiten zoeken”, legt de Acer-ceo uit. Hij voegde er nog aan toe dat het bedrijf eerst en vooral een grondige ‘reality check’ ondergaan heeft en heel wat geluisterd heeft naar feedback van klanten. “Dat was nodig om ons bewust te worden van onze bestaande sterktes”, dixit Chen.

Acer komt uit de pc-industrie en het is al lang geen geheim meer dat de curves daar eerder naar beneden dan naar boven draaien. Maar Chen ziet wel parallellen met het verleden. “Smartphones en tablets ogen erg bekend voor ons, it’s déjà-vu all over again. De pc-markt werd twintig jaar geleden gedomineerd door IBM en enkele premium merken. Wij hebben die kunnen openbreken. Als we onze bestaande sterke punten goed aanwenden, kunnen we volgens mij opnieuw technologie aan een redelijke prijs aan de man brengen”, aldus Chen.

De nieuw aangekondigde toestellen (zie inzet) moeten daar een voorsmaakje van zijn, maar ook byoc moet dus een sterkhouder worden. Daarnaast wil Acer ook werk maken van een betere execution, van product naar prijs naar promotie naar de uiteindelijke plaats in de winkelrekken. “Dat, in combinatie met een sterk channelnetwerk en een goede service, moet ons weer op de kaart zetten”, klonk het vol zelfvertrouwen.

Kristof Van der Stadt

“Consumenten houden vast aan een lokale harde schijf” Ceo Jason Chen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content