Social Seeder is een webplatform waarmee organisaties werknemers of fans kunnen aansporen om boodschappen te verspreiden via sociale media. “10 echte ambassadeurs krijgen een concept op een veel authentiekere manier verkocht dan 1 bekende blogger”, vertelt medeoprichter Dado Van Peteghem.
Met Social Seeder kan je op een gestructureerde manier berichten laten verspreiden via sociale media. In plaats van medewerkers te vragen of ze een boodschap willen uitdragen, zit dit vervat in een vast omlijnd proces. “Een groep ontvangers krijgt een mailtje met de vraag of ze bereid zijn om het bewuste bericht te delen via één of meerdere sociale media”, legt Van Peteghem uit. “Dat laatste gebeurt dan via een speciale landingspagina op ons platform.”
Een mooi voorbeeld komt van 11.11.11, dat een filmpje verspreidde waarin komiek Bart Cannaerts zogezegd een allochtoon in zijn publiek beledigde. “Nog voor de jaarlijkse persconferentie van 11.11.11 heeft de organisatie dit filmpje ‘gezaaid’ bij enkele van haar ambassadeurs, en hen gevraagd om het fragment zo vaak mogelijk te delen via Facebook en Twitter. De impact was enorm.”
Handig is dat het platform alles meetbaar maakt. Gebruikers kunnen nagaan wie de mails heeft geopend, wie geklikt heeft op de link naar de landingspagina, wie op welk netwerk heeft gedeeld, en tot hoeveel inkomende clicks dat heeft geleid. Zo kan er snel achterhaald worden wie de echte ‘influencers’ zijn van een bedrijf.
“Je kent ze wel, de popsterren die 10.000 euro vangen om een bericht te tweeten. Dat is een voorbijgestreefde manier van denken. 10 werknemers of fans die écht achter de boodschap staan, hebben veel meer impact. In plaats van bloggers in te schakelen, of mensen met veel volgers op Twitter, activeer je via Social Seeder het natuurlijke ecosysteem rond je bedrijf. Dat laat een heel andere indruk na, en het effect is des te groter.”
De toepassing werd eind 2012 gelanceerd, en intussen zijn er al heel wat organisaties aan de slag gegaan met het platform. Onder meer MTV, VW, Gouden Gids, ING en Ernst & Young hebben al ingetekend. Volgens de initiatiefnemers zorgen campagnes die via Social Seeder gelanceerd worden alvast voor een verhoogde conversie met factor 20.
Van Peteghem en co. hanteren een subscriptiemodel dat gebaseerd is op 2 variabelen: hoeveel campagnes een gebruiker wil lanceren per maand, en hoe groot de database met mailadressen is die moet worden toegevoegd aan het platform. In een goedkoopste formule spreken we over 25 euro per maand, maar bij bedrijven van enige omvang gaat het toch al snel over enkele duizenden euro’s.
Naar de toekomst toe wil Social Seeder ook een functie introduceren waarbij enthousiastelingen zelf kunnen intekenen voor een merk of voor een bedrijf om ambassadeur te worden.
[FT]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier