Photoshop, Illustrator? Zeg ook maar Rich Internet Application, Flex en AIR als je het over Adobe hebt, zoals bleek op het Adobe Max event in Milaan.
Bekend om zijn tools voor creatievelingen, zoals Photoshop en Illustrator, en documenttechnologie, zoals pdf, heeft Adobe sinds de overname van Macromedia in versneld tempo ook tools voor de ontwikkeling van ‘rijke’ gebruikersinterfaces gecreëerd. Adobe Max in Milaan bood de Europese Adobe aficionados dan ook een kijk op nieuwe producten als Adobe Catalyst (voorheen project ‘Thermo’) en een preview van de komende FlexBuilder 4 omgeving (alias project ‘Gumbo’). Catalyst biedt een brug tussen ‘designers’ en ‘developers’ met het oog op een tweewegs uitwisseling van informatie tussen beide groepen en het creëren van een workflow in complexere projecten. Nieuw in Flexbuilder 4 is onder meer ‘SquirrelFish’, een nieuwe Webkit JavaScript interpreter. Bovendien benadrukt Adobe hoe een zelfde RIA-interface op verschillende schermen (van de desktop tot mobiele telefoons) kan worden afgebeeld.
Visie
Op Adobe Max bleek overduidelijk dat het Adobe om een totaalplatform voor het ontwerpen, ontwikkelen en distribueren van RIA’s en bijhorende gebruikersinterfaces en ‘rijke’ content gaat. Zo tekent de Flash-technologie – waarvoor onlangs de Mediaplayer 10 werd aangekondigd – vandaag al voor meer dan 80 procent van het videoverkeer over internet, aldus Dave Story, vice-president product development Digital Imaging (maar binnenkort verantwoordelijk voor de ontwikkelingstools). Die Flash-technologie vormt bijvoorbeeld de basis van de geavanceerde iPlayer die de BBC gebruikt voor zijn video-on-demand aanbod. Ontwikkelaars kunnen volgens Story rustig aannemen dat de nodige runtimes voor toepassingen in Flash of Flex op de eindgebruikerstoestellen aanwezig zijn. Of ze kunnen hoe dan ook vlot worden binnengeladen, een proces waar Adobe al jaren ervaring mee heeft in het kader van de verspreiding van de Acrobat-lezer.
Over de concurrentie van Microsoft Silverlight en JavaFX maakt Story zich niet meteen zorgen, want sowieso “innoveren we op vraag van de klanten en dat met een nooit geziene vaart.” Wat het moeilijk maakt voor de concurrentie om Adobe in te halen. Bovendien is Adobe bereid voor iedereen en alle technologieën open te staan, dixit Dave Story. Overigens ziet hij PHP nog als de grootste concurrent, want “Silverlight is not ready”, terwijl de Java-wereld te gefragmenteerd is. Wat de beschikbaarheid van ontwikkelaars met een diepgaande kennis van de Adobe-tools betreft, ziet Story een heleboel Java-ontwikkelaars die Flex oppikken en hun ‘skills’ meebrengen. “Zij kunnen de teams bij grotere projecten verankeren.” Voor toepas-singen met een web-aspect, die op een breed gamma van toestellen moeten draaien, “praat je over webtechnologie,” en dus Adobe, klinkt het zelfzeker. Zo biedt Adobe in FlexBuilder 4 bijkomende mogelijkheden om ‘datacentrisch’ te ontwikkelen, zodat bijvoorbeeld het dynamisch creëren van een web 2.0 pagina geen overvloed aan datarequests naar de achterliggende database creërt. Het gebruik op clientsystemen met multicores optimaliseert Adobe dan weer door deze complexiteit voor de ontwikkelaar te verbergen op een lager (runtime) niveau.
Banenverlies
Dat alles betekent natuurlijk niet dat Adobe de crisis niet voelt bijten. De aankondiging dat het bedrijf 600 banen gaat schrappen, na kwartaalcijfers die met 912 à 915 miljoen dollar achterbleven op de verwachtingen , liet daar geen twijfel over bestaan.
Stephan Van Herck, vice-president Adobe Emea, zag een impact op alle producten en in alle sectoren, zij het dat “die niet meer of minder was dan bij de anderen. Er wordt gelukkig nog besteld! Het is gewoon wat lastiger.” De nieuwe Creative Suite 4 is trouwens nog maar recent geïntroduceerd en zit in een aantal Europese landen nog niet op snelheid.
Van Herck werkt ook aan het samenvoegen van de landen uit Midden- en Oost-Europa en het Midden-Oosten tot één grote en afzonderlijke regio, waardoor “nu alle opkomende landen in een zelfde regio samenzitten en de nodige aandacht krijgen.” In 2008 zorgden de creatieve en ontwikkelingstools nog voor het gros van de omzet, in 2009 zullen ‘enterprise’-producten als LifeCycle allicht een grotere inbreng hebben. “Voor dat soort producten hebben we recent in Zuid-Afrika, Rusland en Turkijke al deals gesloten van meerderen miljoenen dollars.” Adobe rekent daarbij op de achtergrond van Van Herck – voorheen vice-president content management Emea bij IBM en nog eerder bij Filenet. “We staan bij Adobe ook wel verder in die enterpriseproducten dan de markt denkt,” beklemtoont de Emea-baas, die hierbij ook meer samenwerking met partners in de ‘collaborative’-sfeer nastreeft. Daarnaast zijn er ook nog producten als Connect Pro, voor webconferenties en e-learning, met mooi groeipotentieel, onder meer dank zijn “de travel freeze!”
Guy Kindermans
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier