Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Na een rampjaar 2011 kijkt Acer opnieuw vol zelfvertrouwen naar de toekomst. Nummer 1 worden is niet langer een fetisj, maar winstgevendheid staat nu voorop. In ons land mikt country manager Marc Pauly duidelijk op de kmo-markt.

Eerst was er het gigantisch pc-overschot bij distributeurs als gevolg van mismanagement rond voorraden, met een herstructurering tot gevolg. Dan was er het vertrek van ceo Gianfranco Lanci met in de nasleep het ontslag van heel wat leden van het hoger management. En tot overmaat van ramp bleek Acer in ons land ook nog eens te lijden onder interne concurrentie met het in 2007 overgenomen Packard Bell.

Marc Pauly, country manager voor de Benelux, steekt niet onder stoelen of banken dat 2011 een rampjaar was. “We hebben heel veel geld verloren, maar we hebben gelukkig ook heel veel geleerd”, klinkt het. Dit jaar wil Acer in de eerste plaats opnieuw winstgevend worden: marktaandelen komen op de tweede plaats. De afgelopen jaren was dat onder ceo Lanci wel wat anders: Acer moest en zou dé nummer 1 worden in zowel notebooks als desktops. “Maar ik ben liever nummer 3 op de markt en rendabel, dan nummer 1 te zijn maar verlies te draaien”, zegt Marc Pauly.

Herstructurering achter de rug

Ook in België heeft Acer moeten herstructureren. De Belgische vestiging van Packard Bell werd ontmanteld in een poging om een einde te maken aan de kannibalisatie door het merk. “Onze multibrand-strategie werkte aanvankelijk heel erg goed”, zegt Pauly. “In 2010 was er niet meteen een meerwaarde meer en vorig jaar zagen we een sterke interne concurrentie. Daar moesten we wel vanaf”, aldus Pauly. En dus werden de Belgische en Nederlandse teams van Acer en Packard Bell samengevoegd waarbij overbodige functies geschrapt werden.

Concreet wil dat zeggen dat in ons land 8 van de 12 personeelsleden van Packard Bell moesten vertrekken, inclusief voormalig country manager Ralph Van Lysebeth. Eind maart wordt de Belgische vestiging in Vilvoorde definitief gesloten. De juridische entiteit wordt eind juni afgesloten. De merknaam blijft echter wel bestaan, maar zal uitsluitend nog gebruikt worden voor het low-end consumentengamma van Acer Group Benelux.

Back to basics

‘Back to basics’ is de samenvatting van de strategie voor dit jaar. Acer wil opnieuw rendabel worden, en zet daarom ook in op een nieuwe productportfolio. Afdelingen zoals de tv-business werden stopgezet, en het bedrijf maakt voortaan een duidelijke opsplitsing tussen de consumentenmarkt en de professionele markt. “Niet dat we meteen de grote corporate klanten gaan zoeken, maar ik geloof dat we heel snel heel veel marktaandeel kunnen halen bij de kmo’s”, zegt Pauly. “Ook in het onderwijs willen we veel meer aanwezig zijn. Binnen een jaar zullen we al in de top-3 staan”, klinkt het vastberaden. Volgens Pauly wordt de kmo-markt in ons land nog amper bediend op hun pc-wenken. “HP is er sterk. Lenovo mikt eerder op corporate klanten. Samsung is er niet aanwezig. Fujitsu is beperkt aanwezig en Dell probeert wel”, vat Pauly zijn visie op de Belgische concurrentie nog samen. Acer is ook van plan om opnieuw de kaart van technologie te trekken. “We willen de waarde van het merk versterken. De pas voorgestelde Ultrabook Aspire S5 is het eerste product dat dit uitstraalt”, aldus nog de country manager.

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content