Alleen naar kantoor wanneer dat zinvol is
De Belgische IT’er werkt het liefst van al thuis. De werkgever volgt die voorkeur en zorgt in dat verband voor de nodige omkadering en afspraken. Maar connectie met bedrijf en collega’s blijft noodzakelijk.
Over de werkplek die de respondenten verkiezen, zijn ze in de nieuwe Salarisenquête heel duidelijk: ze werken het liefst thuis (49%). Het kantoor volgt op ruime afstand (31%). Thuis is ook waar de IT’er het productiefst werkt (38%) en zich het comfortabelst voelt (44%). Een verbod op thuiswerk zou voor 36% van de IT’ers in onze enquête voldoende reden zijn om van job te veranderen. Eerder dit jaar liet Elon Musk, de topman van Tesla, verstaan dat hij zijn medewerkers veertig uur per week op kantoor verwacht, zo niet dreigt er ontslag.
Die houding staat dus haaks op de actuele consensus. “Werken op afstand is voor het leven”, liet Johan Thijs, de CEO van KBC, half november optekenen in De Standaard. “Dat zal niet meer veranderen. Alle bedrijven passen zich eraan aan.” Hij noemde de snelle overstap op thuiswerk tijdens de coronacrisis eerder al het grootste sociale experiment sinds de Tweede Wereldoorlog. Maar thuiswerk vraagt een heroriëntering bij de hr-afdeling en het management. Want hoe zorgt u voor motivatie en verbondenheid tussen medewerkers die u veel minder ziet dan vroeger?
De medewerker beslist
In de dienstensector hebben de meeste bedrijven intussen een beleid van hybride werken ingevoerd. Dat laat thuiswerk toe, zij het binnen een bepaald kader. Bij Capgemini is de afspraak dat de medewerker dertig tot maximum zeventig procent thuiswerkt. Tussen die twee grenzen is alles mogelijk. “En dat beslist de medewerker zelf”, zegt Kris Poté, VP bij Capgemini, “niet de manager.” Dertig procent kantoorwerk blijft verplicht, om het sociale contact tussen collega’s te stimuleren. Los daarvan staat het de medewerker vrij te werken waar en wanneer hij wil. Het voorbeeld toont aan hoe bedrijven werk uitdrukken in resultaten. ‘Het werk’ is niet langer een fysieke locatie waar u iedere dag een bepaald aantal uren doorbrengt.
Dat Musk iedereen vraagt voltijds naar kantoor te komen, is niet meer van deze tijd. Tijdens de lockdowns zagen we echter dat ook honderd procent thuiswerk niet zaligmakend is. “Doe je enkel telewerk, dan loop je het risico dat de medewerkers de link met het bedrijf verliezen”, zegt Anouk Vanhecke, senior recruiter Digital Business Solutions bij Sibelga. “Connectie blijft belangrijk, onder meer via de teammomenten op kantoor.” Bij Sibelga werken IT’ers maximum twee dagen – of vier halve dagen – per week van thuis uit.
Vieren op kantoor
“Wij vragen de medewerkers geen vast aantal dagen op kantoor of bij de klant te werken”, zegt Ann De Ryck, HR director bij Inetum-Realdolmen. “Maar we hebben natuurlijk wel een kader voor thuis- en kantoorwerk uitgetekend.” Voor specifieke activiteiten is de afspraak dat ze vanop kantoor gebeuren, zoals de kick-off van een project, een brainstorm of het vieren van een geslaagde opdracht. “Naar kantoor komen, mag natuurlijk altijd”, aldus De Ryck, “maar ons uitgangspunt is dat die verplaatsing een toegevoegde waarde moet hebben.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier