Frans Godden Frans Godden is freelance journalist.

“Het grote verschil met onze concurrenten: 95 procent van onze ingenieurs buigt zich over software. Chips kan iedereen kopen, maar het is de manier waarop je ze gebruikt die het verschil maakt. Allied Telesis kan daarom breedbandtechnologie aanbieden die zowel koperdraad als glasvezel als coax benut, ook voor triple play.” Aldus voorzitter en ceo Takayoshi Oshima van Allied Telesis.

Al 20 jaar levert Allied Telesis Ethernet-technologie, van standaard- over Fast- en Gigabit- tot 10 Gb-Ethernet, zowel aan ondernemingen als aan network service providers (NSP’s). Een sterk punt daarbij is dat het end-to-end oplossingen kan aanbieden, van gateways en accessplatformen over routers en switches tot netwerkkaarten voor desktops. In 2002 gooide het bedrijf zich ook met overtuiging op de op stapel staande triple play-markt met de opening van twee gespecialiseerde onderzoeks- en ontwikkelingscentra, in Milaan en Raleigh (VS) waar de iMAP- en iMG-productreeksen ontwikkeld worden, op de eerste plaats natuurlijk voor de network service providers. Een snelgroeiende markt, zo blijkt, want nu al vertegenwoordigen die NSP’s zo’n 20 procent van de omzet van Allied Telesis.

Fiber-to-the-home

“Een markt die overigens een andere aanpak vergt dan de bedrijfswereld”, zegt Rami Houbby, vice-president strategic partnerships & alliances. “Het netwerk is voor hen immers hun voornaamste troef voor omzetcreatie, klantenwerving en -behoud, en zij werken met erg complexe architecturen waar interoperabiliteit tussen apparatuur van verschillende leveranciers cruciaal is. Dat verklaart dan ook waarom wij zo sterk standaard-gericht zijn en deel uitmaken van ettelijke standaardiseringsorganisaties.”

Voor Houbby zijn er drie duidelijk tendensen merkbaar: Ethernet is de dominante kracht in het wan geworden, IP Triple Play breekt volop door, het aantal mobiele breedbandverbindingen explodeert – en een fenomeen als YouTube vertegenwoordigt al 10 procent van alle internetverkeer. “Fiber-to-the-home wordt dan ook cruciaal voor hoogwaardige videodiensten als hdtv en videotelefonie, voor peer-to-peer toepassingen en voor businessdiensten. Vandaag telt Europa al meer dan 1 miljoen dergelijke glasvezelconnecties, een cijfer dat tegen het einde van dit jaar al verdubbeld zal zijn en tegen 2011 rond 18 miljoen zal zitten. Maar voorlopig is de groei wel ongelijk: Zweden, Italië en ook Nederland springen eruit, de rest van de EU blijft wat achter.” En België komt in het plaatje van marktonderzoeker IDATE zelfs helemaal niet voor…

Maar vergeet het koper niet

“Staar je nochtans niet blind op glasvezel”, waarschuwt Takayoshi Oshima, “je kan ook broadband-to-the-home brengen via koperdraad. Dat is ook de reden waarom we blijven investeren in onderzoek rond koperdraad om onze klanten naadloos de overgang te laten maken van koper naar glasvezel. Vaak geen gemakkelijke opdracht voor hen – kijk maar hoeveel steden in Europa er wel over praten maar het nog niet doen. Alleen Milaan heeft door de zure appel gebeten, en France Télécom gaat ook zijn wil doordrijven, maar in de rest van Europa zijn de grote operatoren niet geneigd om eraan te beginnen, ze laten het over aan kleinere startups. Maar Japan telt al meer dan 12 miljoen fiber-to-the-home connecties, en het is die ervaring die wij nu in Europa willen uitspelen”.

Volgens Oshima is het grootste onderscheid met concurrenten als Cisco en Juniper Networks vooral het feit dat Allied Telesis meer dan 500 software-ingenieurs in dienst heeft die weten hoe ze standaard hardware kunnen gebruiken voor innovatieve oplossingen. “In essentie zijn wij een bedrijf dat bouwblokken ontwikkelt voor access aggregation, in samenwerking met partners als IBM met wie wij sedert vorig jaar een strategische alliantie hebben”, beklemtoont hij.

Alles via het kanaal

Allied Telesis blijft onwrikbaar trouw aan zijn partnermodel. Volgens Stefano Verginelli, vice-president Enterprise Sales Emea, werd vorig jaar 99,35 procent van de omzet in Emea via het kanaal gerealiseerd. “We beschikken in elk van de 33 landen over twee of drie distributeurs en hebben een eigen vestiging in 19. Een lokale aanwezigheid is belangrijk, ook om de nodige opleiding en kennisoverdracht naar de VAR’s te kunnen doen”. Bijna de helft van die omzet is afkomstig van de Enterprise Switching Solutions, een van de drie poten waarop Allied Telesis steunt (de andere zijn Media Conversion Unmanaged/Smart Switches en ouwe getrouwe NIC’s).

Precies voor bedrijfstoepassingen heeft Allied Telesis nu een nieuwe reeks stapelbare Layer 2 Gigabit managed switches aangekondigd, de opvolger van de succesvolle AT-8000S-reeks. Volgens het bedrijf het enige gamma op de markt dat echte en geen virtuele stapelbaarheid mogelijk maakt en daardoor geschikt is voor zowel kmo’s als grotere bedrijven. Het gaat om twee modellen met 24 poorten, met of zonder Power over Ethernet (PoE), en een model met 48 poorten. Je kan tot zes switches stapelen en koppelen en dan als één enkel toestel bedienen – “minder administratie en gemakkelijker te beheren dan individuele switches”, zegt Verginelli. “En dus ideaal voor kleinere bedrijven die nu Gigabit-prestaties van een enkele switch wensen maar ook willen kunnen doorgroeien door gewoon switches bij te stapelen”.

Ook bedoeld om de total cost of ownership te verlagen zijn nieuwe SwitchBlades, de SBx908, die allemaal een standaard CLI (Command Line Interface) gebruiken zodat minder training nodig is, die foutbestendig zijn uitgevoerd met een erg snelle fail-over, hot swappable voedingen en ventilatoren, en die al klaar zijn voor IPv6 en PoE. En ook deze SwitchBlades zijn stapelbaar – en dus schaalbaar voor snelgroeiers. z

Frans Godden

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content