Marc Husquinet Marc Husquinet is redacteur van Data News.

De Zwitserse firma voor management-, it- en technologieconsultancy werd opgericht in 2006 en kende een opmerkelijk succes. Dat succesverhaal doet ze nog eens over in ons land, met de opening van een filiaal, nu 9 maanden geleden, waar reeds 15 mensen aan de slag zijn. Dat aantal zou tegen het einde van het jaar nog toenemen tot 40.

In minder dan 4 jaar tijd is Amaris uitgegroeid tot een groep van 200 consultants die in 8 landen actief is. Haar opdracht bestaat erin om grote internationale klanten te begeleiden bij de realisatie van hun it-projecten, dankzij consultants die gespecialiseerd zijn in applicaties, infra-structuren en netwerken, kwaliteitsbeheer, business en management, enz.

Globaal en lokaal

De firma heeft haar hoofdzetel in Genève, maar besliste in maart vorig jaar om een filiaal te openen in ons land. De leiding van dat filiaal werd toevertrouwd aan Olivier Brourhant, die de Belgische markt perfect kent, aangezien hij er al vele jaren actief is (onder meer als medeoprichter van de Belgische consultingfirma Axen). Meteen een schot in de roos, want de Belgische antenne stelt momenteel 15 consultants te werk, en “dat zouden er 40 moeten worden tegen het einde van het jaar, en zelfs een honderdtal in 2011, en dit enkel en alleen door interne groei”, zegt Olivier Brourhant. De firma is vooral op zoek naar ingenieurs met enkele jaren ervaring of zeer veel ervaring. “Afgezien van de competenties zoeken we ook medewerkers die onze waarden onderschrijven, die bereid zijn om hun ziel in ons project te leggen. Kortom, mensen die van aanpakken weten en die willen bijleren in een groep met een internationaal karakter.”

Nearshore-structuur

Ook al geeft hij liever geen namen prijs, toch preciseert hij dat Amaris al een tiental klanten wist te verleiden in met name de sectoren van het transport, de farmacie, elektronica voor het grote publiek en multimedia. “Amaris wil internationale klanten bedienen met lokaal personeel. Eigenlijk een segment van nabijheid met een Europees netwerk, en met name een nearshore-structuur in Spanje”, preciseert Brourhant nog, die meent te weten dat de multinationals niet alleen geïnteresseerd zijn in de benadering van de grote klassieke consultants. De groep heeft een zestigtal klanten waaronder namen als Sanofi, Telefonica, Kraft, GSK, BNP Paribas of Thales. Amaris mag zich dan wel in volle crisis in ons land gevestigd hebben, toch ziet Olivier Brourhant daar geen handicap in, wel integendeel. “In tijden van crisis vormt onze kleine structuur een voordeel. Bovendien zijn we er klaar voor, wanneer de economie weer aantrekt. Tot slot maakt de crisis het mogelijk om talent te vinden op de markt.” Een van de uitdagingen die moeten worden aangegaan is volgens de baas van het Belgische filiaal van Amaris een betere penetratie van de Vlaamse markt, om daarna ook de Nederlandse markt te veroveren. Ons land wordt dan het hoofdkwartier voor de Benelux. “Op termijn wordt België een van de drie grootste markten van de groep.” In zeer grote mate door interne groei, ook al zal Amaris elke opportuniteit voor overname van een kleine lokale structuur onder de loep nemen. De groep wil voor 2010 een omzetcijfer van 20 tot 25 miljoen euro realiseren en 180 nieuwe medewerkers aanwerven. Met weldra de opening van filialen in Italië en Mexico.

Marc Husquinet

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content