Eigen winkels heeft Apple niet in ons land. Maar de ‘premium resellers’ worden wel sterk gecontroleerd door de fabrikant. Apple tracht hen nu meer naar het onderwijs en bedrijven te duwen. Dat hoeft geen slechte zaak te zijn voor de resellers – integendeel, zo blijkt.
Met een verschil van amper één week kondigden aan het einde van de zomer de Apple-doorverkopers Easy-M en Switch winkelovernames en uitbreidingsplannen aan. Geen toeval, maar consolidatie die broodnodig blijkt om het hoofd boven water te houden zeggen zaakvoerders Annick Maes (Easy-M) en Steven Boyen (Switch) zowat in koor.
“Schaalvergroting is gewoon een noodzaak om voldoende volumes te kunnen draaien. Wie geen volume haalt, is een vogel voor de kat”, zegt Steven Boyen van Switch. Switch is met tien vestigingen de grootste Apple premium reseller in België. De b2b-activiteiten van het bedrijf worden gevoerd onder de naam Switch S&S in de winkels in Hasselt, Wommelgem en Gent. De overname van de S&S-winkels past in de strategie van Switch om in zoveel mogelijk steden vertegenwoordigd te zijn. Maar het is ook uitdrukkelijk de bedoeling om sterker te worden in de b2b-sfeer. “Overnames van winkels zijn een noodzaak om te blijven groeien. Apple beperkt immers het aantal winkels, waardoor je niet zomaar op een nieuwe locatie kan starten met het ‘premium reseller’ label”, weet Boyen.
Easy-M van zijn kant opende in Vilvoorde zijn achtste verkooppunt na de overname van Apple-reseller Macalike en eind september werd ook een winkel in Olen ingehuldigd: met zijn totale oppervlakte van 370 m² en winkelruimte van 150 m² meteen de grootste Apple premium reseller van de Benelux. Mét trainingsruimte waar maximaal 50 personen een opleiding kunnen volgen. De winkel in Vilvoorde gaat ook Brussel en de hele Brusselse rand actief bespelen. “Brussel lonkte al een hele tijd voor ons, omdat er heel wat bedrijven en onderwijsinstellingen gevestigd zijn”, zegt Easy-M zaakvoerder Annick Maes. Onder meer de Vrije Universiteit Brussel is een belangrijke klant. “Vergis je niet, ondertussen bestaat ongeveer de helft van ons cliënteel al uit bedrijven. Een aantal van hen zijn historische klanten die altijd al Mac-apparatuur gekocht hebben, maar uiteraard zijn de iPhone en vooral de iPad belangrijk geworden in een business-context”, voegt ze daar aan toe.
Apple wil verruiming
Ook Switch wil meer op de b2b-markt gaan spelen. “Apple wil op drie fronten groeien: rechtstreekse verkoop, via het kanaal en via b2b, waarvoor ze op de premium resellers rekenen”, zegt Steven Boyen. Naast bedrijven wordt ook uitdrukkelijk op het onderwijs gemikt. Switch biedt bedrijven een soort van ‘consultancy’ om samen concrete oplossingen uit te dokteren – iets wat overigens ook Easy-M doet. “Een iPad kan je overal kopen, een totaaloplossing niet”, vat Boyen dat samen. Concreet gaat het dan om het opvangen van besognes als mailservers, vpn-verbindingen, remote toegang, het verzorgen van netwerkconnectiviteit tot het herbekijken van bedrijfsprocessen toe. Maar ook het hebben van een eigen technische dienst is belangrijk voor die klanten.
iPhone en iPad
Zowel Easy-M als Switch zagen de afgelopen jaren het aantal bedrijfsklanten spectaculair toenemen dankzij de iPhone en vooral de iPad. Boyen: “De iPad is wat vandaag leeft bij kmo’s en bedrijfsleiders. Vaak wordt een toestel eerst privé aangekocht als een gadget, waarna die bedrijfsleider ook interesse krijgt om de iPad in zijn bedrijf te gaan inzetten als werkinstrument. Uiteraard komen dan vraagstukken rond beveiling, controle en device management naar boven waarop wij dan antwoorden trachten te geven.” Met succes volgens Boyen: “Momenteel verkopen wij toch regelmatig 200 à 300 iPads aan één bedrijfsklant.” Vooral verzekeringen, banken en farma zijn sectoren die vaak terugkeren.
Met traditionele laptops – Macbooks – en iMacs is dat anders. “Heel veel it-managers die een Windows-omgeving gewend zijn, hebben toch nog altijd schrik om hun gekende terrein te verlaten”, zegt Boyen. En ook in het onderwijs blijkt dat een moeilijk verhaal. “Budgetten zijn er dikwijls veel lager. Een iPad is betaalbaarder, mobieler én speelt daarnaast ook nog eens in op de creativiteit van de leerlingen”, klinkt het nog. “De meeste scholen komen dan uit op een flitecase-oplossing met één oplaadstekker, waarin alle iPads gestopt worden. Zo’n karreteje is makkelijk binnen te rollen in een klas, waarna de iPads aan de leerlingen uitgedeeld worden”, weet Boyen.
Nog meer consolidatie?
Volgens Boyen mogen we ons ongetwijfeld aan nog meer consolidatie bij de Apple-resellers verwachten. Met een kleine 100 werknemers zal Switch in 2012 een omzet van ruim euro60 miljoen halen – meer dan een verdubbeling in drie jaar tijd. “Dat kan je niet als je een reseller bent met pakweg drie winkels.” Ondertussen zwellen echter de geruchten aan dat Apple weleens haar eigen in het buitenland bijzonder populaire ‘Apple Stores’ zou kunnen inplanten in ons land. Het zou Annick Maes alvast “zeker niet verwonderen.” Steven Boyen gaat nog wat verder: “De vraag is niet of maar wanneer Apple eigen winkels in België gaat uitbaten. Maar schrik heb ik niet, ons aanbod zal altijd uitgebreider en sterker zijn”.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier