Eind maart opende Leapp zijn Belgische vestiging met ‘zo goed als nieuwe’ Apple-producten. Een paar maanden later volgt al een tweede pand en zijn er plannen voor een derde. “Fysieke winkels geven vertrouwen”, klinkt het bij COO Werner Bruyns.
De meeste van onze klanten gebruiken Windows. Ze twijfelen soms om voor Apple te gaan maar willen niet de volle pot betalen. Daar zijn wij een budgetvriendelijk alternatief. Ze beginnen met een iPad of een iPhone en dan zien we hen snel terugkomen. Vandaag komt 24 procent van onze klanten al voor een 2e of 3e keer op bezoek.”
Bruyns is niet aan zijn proefstuk toe. Hij bracht de Belgische activiteiten van de Nederlandse webshop Coolblue van één naar honderd werknemers en hoopt nu op een gelijkaardig succes.
Refurbished is voor alle duidelijkheid niet hetzelfde als tweedehands. “We krijgen ze van Apple Premium Resellers of vragen klanten hun oude Macbook in te ruilen voor korting. Maar we krijgen ook veel demotoestellen binnen. Soms machines die op het einde van hun lease zitten, maar evenzeer exemplaren die op een beurs een paar dagen zijn gebruikt. Elk Apple-product dat uit de doos is gehaald en één dag werd gebruikt is een potentiëel product voor ons. Bijvoorbeeld van iemand die naar Apple is overgestapt en daar nadien toch niet zo tevreden over was.”
Dat maakt dat het totale aanbod van Leapp enorm uiteen loopt. “We verkopen nog steeds witte iMacs uit 2007-2009. We hebben zopas een batch verkocht aan een retro café zodat de klanten konden facebooken. Als je geen grafische dingen gaat doen dan volstaan die toestellen nog.” De toestellen krijgen daarbij wel een update op software- en indien nodig hardwarevlak. “Het voordeel is dat alles door Apple werd gemaakt en je oude toestellen vrij makkelijk kan upgraden.”
Leapp krijgt onder meer toestellen die zijn afgeschreven, maar werkt vooral samen met bedrijven die nieuwe Apple-toestellen verkopen. Met Apple zelf is er een soort stilzwijgend verbond. “Een samenwerking is er niet. Maar ze weten dat mensen bij ons de eerste stap zetten naar Apple en dat die klanten op termijn nieuwe toestellen kopen. Ze vinden ons een meerwaarde omdat we mikken op de twijfelaars. Bovendien haalt Apple een groot deel van zijn omzet uit de App Store en iTunes, dus elke klant die wij hebben is ook goed voor hen. Het is zelfs al gebeurd dat we demotoestellen via hen hebben ingekocht.”
Het bedrijf is momenteel actief in Nederland, Duitsland en België, in ons land is er onder andere een partnerschap een Apple Premium Resellers Lab9 en zijn er onderhandelingen lopende met grote retail ketens. “De bedoeling om daar op termijn nog werk van te maken. Iedereen die Apple mag verkopen is voor ons een mogelijke partner. Uit ervaring weten we dat een partner zijn omzet ziet stijgen daar ze een inruilwaarde kunnen aanbieden voor een Apple product dat de consument wil vervangen.”
Pieterjan Van Leemputten
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier