Vier jaar geleden ontmoetten Simon McDermott en Per Siljubergsåsen elkaar in België en McDermott vroeg aan Siljubergsåsen of hij geen idee had voor een bedrijf. De volgende dag toonde die laatste een schema op een A4’tje en zo werd Attentio geboren. Hoewel de hele hype rond blogs en sociale netwerken toen nog niet bestond, zag Siljubergsåsen al wel in dat de nieuwe media de impact van mond-tot-mond-reclame veel groter maakten. Zijn idee was om software te ontwikkelen om de ‘buzz’ in sociale media te monitoren. Amaia Lasa, sinds vorig jaar chief operation officer van Attentio, legt het belang hiervan uit: “De manier waarop een bedrijf zelf over zijn producten spreekt, verschilt vaak heel wat van de manier waarop mensen er op social media over spreken. Hieruit kan het bedrijf heel wat leren.”

Share of buzz

De technologie van Attentio monitort blogs, forums, nieuwskanalen en Youtube-commentaar automatisch op trefwoorden en filtert er de advertenties en spamblogs uit. In april van dit jaar lanceerde het bedrijf Trendpedia een gratis tool als showcase van de basistechnologie. De betalende tool Attentio Brand Dashboard heeft nog veel meer mogelijkheden. “We identificeren automatisch het land van oorsprong, de leeftijd van de blogger en het interessedomein van de tekst, allemaal informatie die interessant is vanuit marketing-standpunt.” Na het ingeven van de trefwoorden die de gebruiker wil tracken, kan men in het dashboard de ‘share of buzz’ bekijken en inzoomen op de verschillen tussen de bedrijven, hun merken, de verschillende gegevensbronnen, enzovoort. Een andere interessante mogelijkheid is sentimentanalyse: “Ons algoritme kan met een precisie van 70% bepalen of een bepaald artikel positief, negatief of neutraal tegenover een trefwoord staat.”

Uiteenlopende klanten

Het Brusselse bedrijf is actief in de VS en Europa en in uiteenlopende markten: zo heeft het klanten uit de farmaceutische industrie (Johnson & Johnson, UCB), de automobielindustrie (Lexus, Toyota, Opel), elektronica (Samsung, Philips), maar ook bedrijven Microsoft, Disney, en Ferrero Rocher. In België laten onder andere Mobistar, UCB en Club Med hun online reputatie door Attentio monitoren. De 17 mensen die op de loonlijst staan, zijn dan ook met te weinig, zucht Lasa: “We verzuipen in het werk en staan te springen om mensen aan te nemen, zowel voor klantencontacten als technische, sales en financiële functies.”

[KoV]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content