Een pashokje dat weet welke kledingstukken je probeert en je de mogelijkheid geeft om via het scherm andere maten of kleuren op te vragen? Welkom in het winkelconcept van de toekomst, bedacht door Avanade.
Nieuwe kledij uitproberen moet zowat de vervelendste bezigheid zijn die je je kan indenken. Dat is zeker zo wanneer je merkt dat je in een optimistische bui een maatje te klein hebt meegebracht naar het pashokje: kleed je je dan opnieuw aan, of roep je een winkelbediende?
Dat dergelijke situaties gemakkelijk vermeden kunnen worden, beseffen ook Avanade en Microsoft. In hun nieuwe ‘connected fitting room’-concept wordt gebruik gemaakt van antennes die rfid-tags op kledingstukken inlezen. Zo ‘weet’ het pashokje welke broeken en hemden je past, en toont het die dingen meteen op een touchscreen aan de muur.
Wanneer de klant zich realiseert dat hij de verkeerde maat gekozen heeft, kan hij het item aanklikken, een grotere maat kiezen (of een ander kledingstuk), en zelfs de winkelbediende optrommelen om alles tot bij hem te brengen. De bediende krijgt een notificatie via een app op zijn smartphone.
Tijdens het wachten kan de klant door de andere kledingstukken uit de winkel browsen. En pas je een t-shirt, dan zal de retailer je bijvoorbeeld jasjes voorstellen die er goed bij passen. Consumenten met weinig privacy-besognes, kunnen de data van hun getrouwheidskaart linken aan de toepassing, waardoor ze veel persoonlijkere aanbevelingen krijgen, in het verlengde van wat ze in het verleden al hebben gekocht.
Hoe beter de winkel hen leert kennen (en hoe meer privacy ze dus opgeven), hoe persoonlijker de shopervaring wordt. Waarmee een trend uit de online wereld zich steeds nadrukkelijker verplaatst naar de ‘echte’ wereld.
“We willen de fysieke winkel inderdaad voor een stuk digitaliseren”, knikt Ramon Miranda, de ctio van het Spaanse innovatiecentrum van Avanade. “Dat kunnen we doen door fysieke cookies te introduceren, vaak rfid-tags of beacons. In een pashokje kunnen dergelijke cookies erg nuttig zijn. De voorbije vijftig jaar is de klantenervaring in zo’n hokje nauwelijks veranderd. Anno 2015 kan het ook anders.”
INZICHT
De data die verzameld wordt in de kleedkamers is ook belangrijk voor de winkeluitbaters. Zij krijgen meer inzicht in het koopgedrag van hun klanten, en kunnen daar op inspelen. “Als 1 op de 4 ‘passers’ een kledingstuk koopt, dat weet je dat er iets mis mee is”, aldus nog Miranda. “En wanneer de klanten vaak meegaan in een kledingstuk dat het systeem hen voorstelt, dan weet je dat je het een prominentere plaats moet geven in je winkel.”
Verre toekomstmuziek is dit allemaal niet. Avanade heeft zijn connected fitting room al uitgerold bij enkele grote retailers in de VS en in het Verenigd Koninkrijk, en dichter bij huis denkt ook een kledingketen als JBC duidelijk in deze richting. Verschiet dus niet als u straks met touchscreens geconfronteerd wordt in de winkel.
Frederik Tibau
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier