Banken zetten eerste stapjes in het metaverse
Het metaverse heeft ook de weg gevonden naar de financiële sector. Volgens de Amerikaanse bank JPMorgan zit hier een opportuniteit van een biljoen dollar in.
“Het metaverse is een virtuele, geconnecteerde wereld die een diepgaande samenwerking mogelijk maakt”, stelt Michael Moerman, partner bij consultingbedrijf Capco Canada. “Menselijke interacties in het metaverse zijn veel diepgaander dan bij Microsoft Teams of Zoom, net omwille van het virtuele en meeslepende karakter.”
Na meer dan twintig jaar in de banksector stapte Moerman over naar consultancy voor de financiële wereld. Zijn focus ligt er op technologie, en hoe die de sector kan transformeren. “Dat is een brede focus”, zegt hij, “maar toch gaat alle aandacht vandaag uit naar het metaverse.” Capco richtte er een aparte cel voor op, die focust op alle aspecten van menselijke immersie, zoals design, interactie met hardware en avatars.
Op uitnodiging
Voor de ontwikkeling van diensten focust Capco zich voornamelijk op het zogeheten private metaverse. “Dat is een invite only metaverse voor bedrijven en banken, waar je in gesloten ecosystemen mensen kan uitnodigen en diensten kunt leveren.” Dat biedt nieuw potentieel aan banken om hun dienstverlening uit te breiden op een virtueel niveau en daar interacties aan te gaan met klanten.
Vooral in de wereld van private banking en wealth management liggen er kansen, legt Moerman uit: “Een investeringsportfolio samenstellen en bespreken in een gepersonaliseerde, virtuele omgeving zorgt voor meer betrokkenheid en impact.” Ook voor day traders, die simultaan verschillende schermen monitoren en snel transacties uitvoeren, biedt het metaverse een naadloze, virtuele extensie.
Fundamentele evolutie
Michael Moerman is ervan overtuigd dat het metaverse meer impact zal hebben dan elke andere technologie die tot nu toe ingang vond binnen het bank- en verzekeringswezen. “Net omwille van het virtuele karakter. De mobiele revolutie ging gepaard met een verlies van betrokkenheid van de klant. De impact van de virtuele realiteit op de betrokkenheid van de klant is vele malen sterker.”
Vooralsnog zijn de use cases beperkt. Capco tracht klanten het potentieel van de technologie te leren kennen door ze het metaverse in te laten duiken. “Bijvoorbeeld door de onboarding van nieuwe medewerkers volledig virtueel te laten plaatsvinden, of met simulaties.” Het metaverse stelt managers ook in staat om op een persoonlijker niveau in contact te komen met medewerkers, meent hij. De ervaring is er heel anders dan bij een klassieke videovergadering.
Marketing
Banken en verzekeraars zetten voorlopig maar bescheiden stapjes in het metaverse als het op echte dienstverlening aankomt. “Ze beperken zich vooral tot marketing gimmicks,” weet Moerman. “Voorlopig is het gewoon nog niet aantrekkelijk genoeg om transacties te doen in een virtuele omgeving.”
Het komt er volgens hem dan ook op aan om klanten van banken in de eerste plaats de mogelijkheden en de brede waaier aan diensten in de virtuele wereld te tonen, net zoals Cacpo dat doet met de eigen klanten. “Je moet de headset op je hoofd krijgen om het volledige potentieel te begrijpen.”
Obstakels
Ook de hardware vormt vandaag een fundamenteel struikelblok: die is duur en nog niet wijdverspreid. “De komst van de nieuwe headsets van Meta (de Quest Pro werd midden oktober aangekondigd, nvdr.) en die van Apple begin volgend jaar, zullen ons weer een stap dichter brengen”, meent Moerman. De headsets zullen een betere ervaring met mixed reality mogelijk maken. “Dat kan een goede opstap zijn voor gebruikers die nog niet klaar zijn voor een honderd procent virtuele wereld.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier