Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Intelligente camera’s die voetgangers detecteren, videodetectiesystemen die nummerplaten herkennen en allerlei variabele verkeersborden: het zijn maar enkele van de vele technologische oplossingen voor het dagelijks fileleed die voorgesteld werden op het ITS (Intelligent Transport Systems) congres. Een van de uitblinkers was Be-Mobile dat iedere bestuurder betere verkeersinformatie belooft. Een belofte die we wel al vaker gehoord hebben, maar Steven Logghe van Be-Mobile verzekert ons dat hun oplossing wel degelijk uniek is. “We combineren eigenlijk de meetgegevens van vier verschillende kanalen. We gebruiken om te beginnen informatie van wagens, taxi’s en bussen die uitgerust zijn met een ‘track & trace’ systeem. Daar bovenop werken we met ‘floating vehicule data’: dit zijn de meetgegevens die we via de gsm-masten van Proximus verzamelen. Die info verrijken we vervolgens nog met de gegevens van Touring Mobilis en die van de overheid (de verkeerscentra). Het eindresultaat is dat we heel accurate verkeersinformatie kunnen versturen.” “Verkeersinformatie die niet alleen de snelwegen, maar even goed alle gewestwegen én lokale wagen beslaat”, voegt Jan Cools, ceo van Be-Mobile daar aan toe. “We hebben er een jaar over onderhandeld, maar we zijn heel blij dat we met Proximus een exclusiviteitsovereenkomst konden sluiten voor vijf jaar. Hun floating vehicule data zijn zeker niet goedkoop, maar bieden wel een aanzienlijke meerwaarde. Overal waar gsm-masten staan, worden namelijk gegevens verzameld van iedere Proximusklant die er gebruik van maakt. Volledig anoniem overigens, zodat er geen problemen zijn met de privacy. Door die data met onze andere bronnen te combineren, kunnen we perfect een accurate voorspelling maken van de reistijd.”

Helemaal operationeel

Be-Mobile kondigde de samenwerking met Proximus al in juni aan, maar pas sinds eind vorige maand is het systeem helemaal operationeel. Be-Mobile is nu volop bezig met het opstellen van de business plannen voor de diverse commerciële roll-outs. “Het meest voor de hand liggend is uiteraard, dat onze verkeersinformatie als een (betalende) optie in een gps-navigatiesysteem komt”, aldus Cools. “Maar we mikken ook op andere kanalen. Zo kunnen we onze content ook verkopen aan radio- en tv-zenders – we hebben met enkele overigens al heel verregaande gesprekken – en aan webportals. Binnen enkele weken zullen consumenten ook via een oproep naar een speciaal telefoonnummer, onze verkeersinformatie kunnen raadplegen.” Over TMC (Traffic Message Channel) – verkeersinformatie over de ether die momenteel door diverse gps-fabrikanten gebruikt wordt voor dynamische routeberekeningen – is Cools niet onverdeeld enthousiast. “Hoe je het ook draait of keert, TMC is met zijn 100 bits/seconde een beperkt medium. Via hetzelfde kanaal wordt ook al de zenderinfo e.d. verstuurd, en bovendien is het updateinterval gelimiteerd. We zullen weliswaar een eigen betalende TMC-service lanceren tijdens het volgende autosalon, maar we geloven toch sterk dat de toekomst in het online contentkanaal ligt.” Volgens Jan Cools ligt er echter ook een hele markt voor het grijpen in de bedrijvensector. “We zullen onze data ook als een intranet-toepassing beschikbaar maken. Grote bedrijven kunnen dan bijvoorbeeld in hun lobby een monitor ophangen waar in real-time de huidige reistijd naar de grote steden op af te lezen valt. Of ze integreren de informatie in hun intranet, zodat werknemers zelfs hun persoonlijke reistijd naar huis heel eenvoudig kunnen opvragen. En niet te vergeten: de overheid. Zo kunnen knelpunten makkelijker en sneller in kaart gebracht worden en wegen beter beheerd worden.”

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content