Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Hoe kun je als bedrijf met succes een mobiele strategie uitbouwen? Die vraag stond centraal op het Mobile Business Congress van Data News.

Met editie 2014 van het Mobile Business Congress – ditmaal in het Sheraton Brussels Airport Hotel – zette Data News de spotlicht op het gebruik van mobiele technologie in het bedrijfsleven. Nick Jones van Gartner trapte het programma af met een aantal facts & figures rond ‘enterprise mobility’ én kwam meteen met een aantal praktische tips op de proppen. “Ken je klanten, begrijp hun noden, en gebruik die info in de apps die je wil ontwikkelen. En neem zeker de context mee, al van bij de prille ontwikkeling”, zei Jones. Kies bijvoorbeeld bewust voor een app die ‘gepauzeerd’ kan worden als je weet dat je publiek een druk leven heeft. Of kies voor een offline app als je weet dat je app gebruikt zal worden in landen als China waar niemand roaming data gebruikt wegens extreem duur. Enkele voorbeelden die illustreren dat een app meer is dan alleen maar een keuze voor mobiele platformen of standaarden. “Heel wat bedrijven hebben er echt geen idee van wat ze rond mobile willen doen in het komende jaar”, zei Nick Jones.

TESTING IS EEN UITDAGING

Grote uitdagingen liggen volgens Gartner zeker ook in de testing. “The big mobile nightmare for several years to come”, klonk het. Maar de belangrijkste boodschap was nog dat het grootste probleem niet de ‘mobile app delivery’ is, maar ‘mobile app discovery’. Waarmee meteen de toon gezet was voor de rest van de dag.

Gartner ziet vijf grote blokken van technologie die voor mobile apps en (mobiele) klantenrelaties belangrijk zijn: QR-codes (saai, maar efficiënt), beacons (denk aan de retail), het internet of things (heel wat objecten die binnenkort een ip-adres krijgen, zullen immers ‘mobiele dingen’ zijn), wifi (niet alleen het netwerk an sich, maar ook de toegevoegde waarde die errond gebouwd wordt) en augmented reality (denk aan smart glasses).

METEN, METEN, METEN

Kristien Segers, industry manager Google, legde er tijdens haar presentatie de nadruk op dat context inderdaad een van de meest bepalende factoren is voor het type device dat een gebruiker kiest voor een bepaalde toepassing. “Maar je voelt je als persoon niet anders omdat je een smartphone, tablet of laptop kiest. Ontwikkelaars maken echter wel nog steeds het onderscheid op basis van je device en dat is eigenlijk verkeerd”, zegt Segers.

Belangrijk is ook dat je als bedrijf wéét wat er met je app precies gebeurt. Wordt die wel gebruikt? En ook: hoe belandt een gebruiker er voor de eerste keer bij? “Meet de impact van je app. Meet hoe ze je app vinden, en definieer vervolgens de nodige targets en doe aan e-commerce tracking over de verschillende devices heen. Meet of m-commerce vruchten afwerpt”, luidt het advies. Segers illustreert haar stelling met het voorbeeld van Booking.com. De populaire reiswebsite heeft haar omzet uit mobiele boekingen al elk jaar verdrievoudigd sinds de oprichting in 2011.

Aan de hand van de nodige presentaties wisselden een aantal spelers vervolgens best practices uit rond het gebruik van mobiele technologie in een bedrijfsomgeving. Enkele kernwoorden die we vaak noteerden uit de mond van Dimension Data, NRB Group, i3, Cronos Mobile, Samsung, ACA IT-Solutions en Vasco: user centric design, testing, integratie, relevante context, measuring, focus op apps en niet zozeer de devices.

APPS IN DE WAGEN EN SLIMME CONTACTLENZEN

Op het Mobile Business Congress passeerden ook heel wat mooie toekomstperspectieven de revue. Byron Soulopoulos van Tesla Club Belgium kwam bijvoorbeeld duidelijk maken dat we binnenkort ook apps voor in de wagen kunnen ontwikkelen: de Tesla-wagens worden niet toevallig omschreven als ‘iPads op wielen’. Samsung zet dan weer in op wearables en ziet de mobiele wereld ook opschuiven naar apps voor bijvoorbeeld slimme horloges of armbanden. Al is het geen revolutie, maar een “nieuw hoofdstuk in het dikke mobile-boek”, aldus Philip Stroobants van Samsung.

Davy Kestens (Sparkcentral) kwam dan weer een felgesmaakt startersperspectief geven en stelde dat er rond mobile customer service nog héél wat werk te verrichten valt. De meest spectaculaire ‘blik’ op de toekomst, kwam allicht wel van Jelle De Smet (imec/Universiteit Gent) die het verzamelde publiek enkele mogelijke use cases rond slimme contactlenzen (‘smart contact lens’) presenteerde.

Zo’n slimme contactlens mag je echter niét ‘zien’ als een ingebouwde Google Glass: het beeld van zo’n lens zit immers té dicht op je oog. Augmented reality kan een gebruikstoepassing worden, maar daarvoor moet zeker nog het nodige onderzoekswerk verricht worden. Andere toepassingen zijn actieve oogcorrecties en mobile health monitoring. Zo moet het via een slimme contactlens mogelijk worden om oogziektes al in een heel pril stadium te detecteren. Zelfs diabetes zou zo ontdekt kunnen worden: een project waar onder meer ook… Google onderzoek rond doet. En zo was Google Glass dan ook weer niet zó ver weg.

Kristof Van der Stadt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content