Cloud, big data, social, mobile en robotics veranderen onze werkomgeving en onze bedrijfsvoering aan een ongezien tempo. Tata Consultancy Services wil die transformatie mee in goede banen leiden.
Begonnen als outsourcepartner in ontwikkeling en onderhoud van bedrijfsapplicaties (adm), is het Indische Tata Consultancy Services (TCS) uitgegroeid tot één van de grootste en meest gerespecteerde full service-spelers in de wereld, die zowel consulting, adm als business proces outsourcing aanbiedt. “Sommige van onze klanten nemen zelfs ingenieursdiensten af”, knikt Satya Ramaswamy, de in de VS wonende Indiër die aan het hoofd staat van de digital enterprise unit van TCS. Ramaswamy passeerde onlangs in ons land naar aanleiding van een klantenevent van Tata Consultancy Services, om meer tekst en uitleg te geven bij de vijf digitale krachten die de driver zijn achter zijn unit, en die onze bedrijfsomgeving vandaag geen klein beetje op hun kop zetten. “Cloud, big data, social, mobile en artificiële intelligentie veranderen onze werkomgeving aan een ongezien tempo”, klinkt het. “Individueel zijn die vijf technologieën al erg krachtig, maar gecombineerd kunnen ze de klassieke bedrijfsvoering op een ongeziene manier beïnvloeden en verbeteren. Ondernemingen die cloud, big data, social, mobile en artificiële intelligentie sneller adopteren dan de concurrentie creëren een gigantisch competitief voordeel”, oppert Ramaswamy. “Tegelijk merken we dat er een fundamentele shift optreedt in de economie. Zo evolueren we stilaan van een interneteconomie naar een digital consumer-economie, waarbij het de consumenten zijn die de nieuwigheden introduceren en gebruiken, en het de bedrijven zijn die volgen.”
“Dankzij de analyses uit big data en het inzetten van sociale media kunnen bedrijven hun klanten op een bijna individuele manier benaderen met gerichte boodschappen. Ik hoef je niet te vertellen dat dit de regels van het spel verandert. Amazon.com gebruikt deze tools al, nu is het de beurt aan de anderen.”
DIGITAL RE-IMAGINATION
Bij Tata Consultancy Services heeft de beïnvloeding door digitale technologie een heuse naam meegekregen: digitale herverbeeling of re-imagination. “We moeten aloude concepten herdenken en met nieuwe dingen komen. Wat je eerst ziet veranderen, zijn de traditionele businessmodellen. Dankzij big data en cloud kunnen machines gehuurd worden voor een welbepaalde en vastomlijnde periode, en waardoor pay as you go stilaan de klassieke capex-gebaseerde verkoopmodellen vervangt. Hoe ontwrichtend is het niet om van softwareverkoop naar softwareverhuur te gaan?!”
“Wie sociale media gebruikt en integreert in zijn bedrijfsvoering, kan nieuwe producten en diensten creëren. Vroeger had je focusgroepen, maar de resultaten die daaruit voortvloeiden waren minstens eenzijdig. Vandaag kan je dankzij sociale media de verwachtingen van de consumenten zo goed in kaart brengen, dat je met producten kan komen die hen op het lijf geschreven zijn.”
Ook het leven van de consument wordt beïnvloed, zo stelt de topmanager. “Verzekeraars gaan je kortingen toekennen op basis van je daadwerkelijke rijkwaliteiten. En banken gaan met individuele rentes spelen per klant.” “Uiteraard veranderen de bedrijfsprocessen. Voor een grote Australische luchtvaartmaatschappij hebben we een project gedaan waarbij we het handboek van een duizendtal pagina’s vervangen hebben door een iPad-app. Na het landen kunnen de piloten hun documenten online invullen, pen en papier zijn niet meer nodig. De tijdswinst die daarmee gepaard gaat, is ongezien.”
SOCIAL MEDIA
Cloud wordt meer en meer aanvaard als infrastructuur-laag, en dit in alle sectoren. Ook de adoptie van mobiele technologie versnelt zienderogen. Maar big data blijft wat achter, zeker in Europa. “In 2013 zagen we niet zo veel proof of concepts, en als we er al zagen, dan toch vooral in de VS. In 2014 lijkt het tij echter wel gekeerd. De klanten gaan er nu wél voor, ook in België en binnen de EU.”
Volgens Ramaswamy is sociale media vandaag de minst gewaardeerde technologie in de bedrijfswereld. “Er wordt het minst in geïnvesteerd, terwijl het potentieel juist erg groot is”, klinkt het nog. “Grote bedrijven gebruiken sociale media vooral als b2c-marketingplatform, maar de kracht van de tools gaat veel verder, alleen is dat besef nog niet doorgedrongen.”
“Ook artificiële intelligentie en robotica zijn nieuw, en daar is het potentieel niet minder dan fenomenaal. Op de iets langere termijn moet machine learning ons verlossen van de almaar groter wordende datacenters. Je kan de hele wereld toch niet vol zetten met die dingen?”
“In welke sectoren AI nu al opgepikt wordt? Vooral in de financiële wereld. Neem nu fraudedetectie. Wanneer ik naar het buitenland ga, worden bankbewerkingen wel eens geweigerd omdat de machines er van uit gaan dat het illegale acties van criminelen betreft. Wanneer machines in staat zullen zijn om een linkje te leggen tussen de aankoop van mijn vliegtuigticket en het gebruik van mijn kredietkaart aan de andere kant van de wereld, is dat probleem de wereld uit geholpen. Geloof me, connecties maken tussen verschillende datasets lukt steeds beter.”
MOBILITY
Wat doet TCS eigenlijk concreet om de adoptie van mobiele technologie te versnellen? “Tablets bevrijden het it-departement van de desktop, wat maakt dat we voortdurend bezig zijn met het ontwikkelen van apps voor iPads en Android-toestellen”, besluit Ramaswamy. “Intussen bouwen we zelfs apps voor Google Glass.”
“Tot onze grote verrassing zijn bedrijven sneller weg met Glass dan consumenten. We hebben zelfs al een app gemaakt voor de futuristische bril die ingezet wordt bij het onderhoud van een fabriek. Werknemers kunnen scannen of alles nog op de juiste plaats zit, en via Glass detecteren waar er iets fout loopt. Bij een reparatie kan de bril niet alleen de schema’s van de machines tonen, maar ook de volgende stappen. Zodat de arbeiders met de handen vrij hun herstellingen kunnen doen.”
Frederik Tibau
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier