Beestjes, muziek en kleuren : zo leert u kinderen coderen

Coderen moet u leren. En nu elke job wel iets met computers te maken heeft, doet u dat best al op jonge leeftijd.

Tijdens de Europese codeweek gooide domeinbeheerder EURid 75 kinderen van een Vilvoordse basisschool in het bad en wat bleek ? Als u maar genoeg schattige poesjes en roze achtergronden voorziet, blijken de meisjes nog het meest geboeid.

Met de CodeWeek wil de organisatie Young Advisors for the Digital Agenda Europe meer mensen aan het programmeren krijgen. Dat is geen luxe, maar pure noodzaak. “In de toekomst zal je bijna geen job meer hebben waarbij je niet met computers moet werken”, zegt Ilze Sermole, Liaision Manager van EURid, de Europese domeinnaambeheerder. En dus besloot de organisatie om naar drie Europese scholen te trekken om kinderen hun eerste programmeerles te geven. Na Praag en Pisa was het in ons land aan de Sint-Jozefbasisschool in Vilvoorde om hen te ontvangen.

DE IPADGENERATIE

Security manager Dirk Jumpertz ontpopt zich ondanks een gebrek aan ervaring in de Vilvoordse klas tot een vlotte leraar. “Wie van jullie heeft al eens iets gemaakt op de computer ?” vraagt hij. Vingertjes gaan de lucht in, maar niet overal. “Dit is de iPadgeneratie”, zegt Sermole, “We hebben al ondervonden dat heel wat van hen nog geen muis kennen. Rechtsklikken wordt een nieuw concept om uit te leggen.”

Echt coderen is er voorts nog niet aan. Een ‘GoTo’-commando schrijven is nog net dat tikje te abstract. De kinderen krijgen daarom het kleurrijke programma Scratch voor hun neus, dat hen spelenderwijs de logica van een computer aanleert : eerst dit, dan dat en vervolgens een derde instructie. Met de muis kunnen de kinderen een dansend katje manipuleren, achtergronden toevoegen en de muziek veranderen. Elke stap komt als een kleurrijk blokje in een zijbalk : het ‘programma’.

“Dit is maar een klein proevertje”, zegt Sermole, “We leren hen werken met Scratch en na afloop krijgen ze het programma mee op een usb-stick. Zo kunnen ze thuis verder prutsen en proberen. En krijgen ze de smaak écht te pakken, dan kunnen ze zich verder verdiepen in het programmeren bij bijvoorbeeld CoderDojo.”

MEISJES

In de klas is de opwinding voelbaar. “Klik maar eens op dat icoontje onderaan”, zegt ‘Meester’ Dirk, en een zucht ‘waaaws’ golft over het klasje. De veelheid aan mogelijke achtergronden waaruit ze mogen kiezen is voor hen moeilijk te bevatten : een voetbalgoal, of toch maar dat kasteel, of liever dat roze podium of dat romantische strand ? Want het is duidelijk dat ook aan de meisjes is gedacht. Het werkt nog ook. “We merkten in de vorige lessen al dat de meisjes soms enthousiaster zijn dan de jongens”, klinkt het.

Ook de kleine Inès is enthousiast. “Ik maakte op de computer van mijn mama al vaak tekeningen, of met foto’s zelfs mijn eigen boekje, maar dit is nog iets anders. Superleuk om zo je eigen filmpje te kunnen maken.” Silicon Valleynerds, hou jullie vast aan je bretellen, de programmeertoekomst is misschien wel vrouwelijk ? Of niet. “Of ik later iets met computers wil doen als werk ? Dàt weet ik toch niet zo goed”, lacht de tienjarige. Het is ook niet belangrijk. Dat ze nu minstens de keuze heeft en weet wat programmeren is, dat telt.

Matthieu Van Steenkiste

“Dit is de iPadgeneratie, rechtsklikken is een nieuw concept dat we moeten uitleggen”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content