Op 9 oktober roept executive vice-president Michel De Coster van Belgacom een groot deel van de 3.145 medewerkers van de enterprise business unit samen in de Lotto Arena in Antwerpen. Convergentie moet een versnelling hoger en managed services krijgt opnieuw aandacht.
De enterprise business unit is met zijn ruim 2,7 miljard euro omzet de grootste afdeling van Belgacom. In de eerste zes maanden van dit jaar nam die omzet echter met 1,8 procent af, vooral wegens regulatorische ingrepen. “Dat neemt een grote hap uit het budget. Het is soms dweilen met de kraan open,” vertelt Michel De Coster die nu ruim honderd dagen aan boord is van Belgacom. “Om te groeien moeten we daarom de convergentie van vast en mobiel sneller uitspelen.” Dat betekent intern sneller schakelen met één accountmanager voor beide diensten. Ook leiding en support moet worden geïntegreerd. Michel De Coster gelooft niet in de ‘mobile only’ aanpak van Mobistar. “Je moet de twee, fixed én mobiel kunnen aanbieden en samenbrengen.”
Tegelijk wordt ook voor een meer gestandaardiseerd aanbod gekozen, vooral in de kmo-sector. Daar telt Belgacom ruim 465.000 klanten. In de grotere bedrijven zijn dat er 18.000. Belgacom gaat in het eerste kwartaal van 2009 dan ook voluit voor een hosted ip-platform, voor ip-telefonie en unified communications. “Elke kmo-klant wil persoonlijk aangesproken worden, dat is uiteraard belangrijk. We hebben honderden verkopers op de baan, maar daar is een commerciële kost aan verbonden. We moeten dus naar een vorm van standaardisering. Vandaag is 80 procent van de projecten op maat van de klant, dat moet eigenlijk naar 20 procent.” De afdeling hosted services telt zo’n dertig werknemers. “We gaan er nu werk van maken, een businessplan opbouwen en inkomsten genereren.” De churn, het verloop van personeel bij Telindus zou de afgelopen drie maanden ook gedaald zijn, “tot zo’n 2 procent.” De Coster verdeelt zijn tijd trouwens over de Belgacomvestigingen in Haasrode en Brussel.
Opbouwen en desinvesteringen
Ook op het vlak van managed services wil De Coster “de puntjes op de i” zetten. “We willen opnieuw een grotere rol spelen, want totnogtoe was er een soort van status quo. We hebben projecten zoals de Vlaamse Gemeenschap en Eandis, en moeten nu naar een Benelux aanbod kunnen gaan.”
Internationaal, waar Belgacom 8.000 klanten telt, wil Michel De Coster meer samenwerken met Belgacom International Carrier Services. De focus ligt op vijf landen, Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië, Nederland en Luxemburg die organisch moeten groeien. Belgacom blijft weliswaar actief in de andere landen van het Europa van de negen, “maar er is een verschil tussen een commerciële aanwezigheid en een implementatie-afdeling. In landen als Duitsland of Italië wordt dus gedesinvesteerd. Dat plan wordt uitgedokterd door Philippe Ribonnet van Telindus International.” Buiten België telt de enterprise business unit trouwens bijna 2.000 medewerkers.
“Het aanbod wordt eveneens beperkt tot vijf strategische diensten: wan, lan, security, managed services en connectivity.” Michel De Coster geeft toe dat het internationale akkoord met Orange Business Services (het vroegere Equant) niet meer zoveel voorstelt. “We werken met verschillende partners, maar het gaat vooral om incumbants, de nationale operatoren.”
Meer met partners
Op het Belgacom Telindus ict symposium begin oktober wordt ‘Stay ahead’ het grote thema. Daar wordt traditioneel met partners toepassingen en informatiediensten getoond. “We moeten niet alles zelf willen doen, we moeten meer met partners werken, die zelf ook meer in diensten gaan. Belgacom moet zich met zijn aanbod van fixed, mobile en ict-diensten vooral op de architectuur, het netwerk richten.” Geen ruimte meer voor innovatie? “Kijk uit, innovatie is een duur woord. De manier waarop je omgaat met je klanten is ook innovatief en zorgt voor verandering.” In het corporate segment telt Belgacom zowat 3.500 grote ondernemingen.
Luc Blyaert
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier