‘Belgische digitale specialisten mogen wat minder bescheiden zijn’
Lingerie moet niet gewoon goed zijn, ze moet perfect passen. Dat is het uitgangspunt waarmee de Belgische lingeriespecialist Van de Velde het verschil maakt. De klant vindt de perfecte pasvorm niet alleen dankzij het advies van de retailer. Van de Velde zet ook voluit in op digitale ondersteuning. “Maar het blijft moeilijk om in België de juiste digitale profielen aan te trekken”, zegt ceo Erwin Van Laethem.
De media en de reissector zijn vandaag de grootste online sectoren. De modebranche volgt op de derde plaats. Van de Velde staat daarbij voor een dubbele uitdaging. Enerzijds moet de groep een multikanaalsomgeving uitwerken voor zijn bestaande retailnetwerk. Anderzijds ziet Van de Velde een opportuniteit om via een online platform met zijn merken Marie Jo, PrimaDonna en Andres Sarda marktaandeel te verwerven in de landen waar de groep vandaag niet fysiek aanwezig is. Data vormen het uitgangspunt in het hele verhaal. “Het zijn de data waaruit je nieuw inzicht haalt”, zegt Erwin Van Laethem, “inzicht in de klant en in de werking van het bedrijf.” Van Laethem ziet dat ons land op dat vlak een zekere achterstand heeft opgelopen. “Nederland loopt vijf tot acht jaar voorop”, klinkt het. “Maar dat biedt ons ook een opportuniteit. We kunnen er veel van leren.”
Zeventig tot tachtig procent van de vrouwen draagt een beha die niet perfect past. Een merk dat de klant de juiste pasvorm weet aan te bieden, heeft zo meteen een voetje voor op de concurrentie. “We merken dat heel sterk. Eenmaal de klant heeft gepast en tevreden is over het product, blijft ze het merk trouw. Onze grootste uitdaging bestaat er daarom in onze bekendheid en de beschikbaarheid van het product te vergroten.” Anders gezegd: Van de Velde moet de potentiële klant ervan overtuigen het product te passen. “Daar is inzicht in de klant voor nodig, al heel vroeg in de customer journey. Potentiële klanten zoeken online informatie, onder meer via Pinterest.” Data-analyse moet ervoor zorgen dat Van de Velde de klant op dat moment al kan benaderen en naar de virtuele paskamer kan leiden. “Dat kan maar door meer inzicht te verwerven in het klantengedrag en in de beslissingsvorming bij de klant.”
Digitaal lingerie passen
In Nederland rolt Van de Velde intussen het concept van de digitale paskamer uit. Concreet gaat het om een digitale spiegel, in de paskamer in de winkel. “De klant staat voor de spiegel. Het systeem bepaalt de maat: de shape id van de klant. Vervolgens krijgt de klant een simulatie te zien van hoe ze eruit zou zien met een bepaald product.” Omdat Van de Velde de shape id van de klant kent, maakt dat het later makkelijker om producten meteen in de juiste maat aan te bieden. “Zo kunnen we het digitale passen naar de mobiele wereld brengen. Ook virtual reality en enhanced reality bieden mogelijkheden. Denk maar aan een oplossing waarbij de klant via een vr-bril zichzelf kan bekijken met bepaalde lingerie aan.”
Om de klant via het digitale kanaal het nodige advies te kunnen geven, zet Van de Velde in op chat. “Via live chat gaan we actief het gesprek aan met klanten die op de webshop op zoek zijn naar een product”, zegt Erwin Van Laethem. “Er loopt intussen ook een traject waarbij we chatbots zullen inzetten, om snel en efficiënt de meest voorkomende vragen op te vangen.” Om het digitale luik van zijn business verder uit te bouwen, is Van de Velde op zoek naar extra medewerkers. “Op dat vlak blijven we in België wat op onze honger zitten”, stelt Erwin Van Laethem. “In Nederland, het VK en de VS is er aan talent blijkbaar geen gebrek. Maar waar zit het digitale talent in ons land?”
Ecosysteem
Wellicht zijn de gezochte profielen – zoals data scientists – ook wel bij ons te vinden, alleen zijn ze een stuk minder zichtbaar aanwezig dan in andere landen. Erwin Van Laethem benadrukt het belang van het ecosysteem. “Neem nu Silicon Valley, Berlijn of Tel Aviv”, zegt hij. “Telkens weer zie je de combinatie van een sterke universiteit met venture capital. Zo ontstaat een ecosysteem met start-ups, die later – wanneer ze groot en succesvol zijn – op hun beurt de nieuwe start-ups steunen.” In die landen is er ook een politieke context die de samenhang nog extra stimuleert. “In België is er nog veel ruimte voor verbetering, op al die gebieden.”
Dries Van Damme
“Onze grootste uitdaging bestaat erin onze bekendheid en de beschikbaarheid van het product te vergroten”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier