Jetair heeft in ons land een tool voor hoteliers uitgewerkt, die nu stilaan wordt opgepikt door andere landen van de groep.
Touroperator Jetair, onderdeel van de internationale toerismegroep TUI, doet in feite dienst als een soort ‘groothandelaar’. Het bedrijf neemt van hotels een reeks kamers af gedurende een langere periode en krijgt op die manier een interessant tarief. Die kamers worden door reisagenten verkocht. Voor het aanvullen van die kamers bestond al tien jaar soort ‘extranet’ voor hoteliers – ‘JIL HPP’ – dat in feite een omgebouwde versie was van een boekingsapplicatie voor reisagenten, zo vertelt ons Geert Desancte, ict service & project desk manager bij JetAir. “Die liet daarom natuurlijk aan gebruiksvriendelijkheid te wensen over. Bovendien was het internet was nog niet ‘top of mind’ bij hoteliers. Enkele jaren geleden hebben we daarom beslist om die tool volledig te herschrijven, vanuit het standpunt van de hotelier. ” De nieuwe versie van JIL HPP, geschreven in Cobol en PHP, zorgt ervoor dat de hotelier zijn boekingen veel sneller binnenkrijgt dan langs de traditionele kanalen. “JIL HPP is voor de hotelier een soort doorkijkvenster, rechtstreeks in onze database. Het is een snelle gateway tussen de reisagenten en hoteliers. ” Extra functionaliteiten die zijn (of nog worden) toegevoegd zijn onder meer betalingen van voorschotten, lijsten met contactpersonen, een oplossing voor overboekingen en binnenkort ook reisbeoordelingen en zelfs awards voor hotels. “Wij zorgen ervoor dat er meer dingen rechtstreeks kunnen worden afgehandeld”, aldus Desancte. “Dat heeft impact op alle partijen, op vlak van snelheid, servicelevel en prijs. Dat is niet min, wetende dat wij toch met een zes- à zevenduizend partners werken.”
Goed nieuws voor de Belgische ontwikkelaars van JIL HPP is dat nu TUI Nederland ook beslist heeft om zich aan te sluiten op het platform. “Zij droppen hun informatie op onze serveromgeving. Wij doen een soort van ‘matching’, zodat de hotelier die zowel reservaties in België als Nederland heeft in één oogopslag al zijn reservaties kan bekijken. ” Er zou ook interesse zijn vanuit TUI Frankrijk, Scandinavië en Rusland. “We verstevigen zo onze reputatie binnen de groep en wekken ook extra interesse op. En dat is goed voor de werkzekerheid!” Jetair heeft in Oostende een ict-team van 60 mensen, aangevuld met een zevental mensen in Mechelen voor de Jetaircenters en nog zo’n 5 in Zaventem voor JetairFly.
Stefan Grommen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier