Bijna de helft van de Belgische bedrijven die vandaag reeds een deel outsourcen, willen op dat pad verder gaan. Er is een hoge tevredenheidsgraad maar governance blijft een pijnpunt.
De Belgische outsourcingsmarkt is 1,6 miljard euro waard en groeit jaarlijks nog met 2 tot 3 procent ondanks het feit dat de contractwaarde toch met 10 procent daalt. Jef Loos, head of sourcing Europe bij Whitelane Research merkt dat de appetijt bij de Belgische bedrijven om meer te outsourcen nog niet over is. “Er komt tevens een nieuw groot outsourcingscontract aan bij Dexia IT Technology Services, goed voor 100 miljoen euro per jaar en heel wat ‘bodyshopping’contracten worden omgezet in outsourcingsdeals.”
Whitelane Research onderzocht meer dan 500 Belgische outsourcingscontracten bij ruim 200 bedrijfsklanten. Het gaat om contracten van meer dan 1 miljoen euro bij 26 dienstenleveranciers. Ondernemingen willen duidelijk meer outsourcen op het vak van applicatieontwikkeling, datacenter en wan-oplossingen. Eén op tien geeft aan dat men nu ook echt denkt aan de outsourcing van de werkplek en de helpdesk.
Een blok voor de concurrentie
Zowat de belangrijkste drijfveer voor outsourcing is de focus op de corebusiness, maar kostenbesparingen blijft de absolute nummer één. “Heel wat klanten onderhandelen ook met de leverancier over de prijs tijdens de loop van het contract. Dat raad ik ook iedereen aan,” aldus Jef Loos. Opvallend is dat 94 procent van de klanten best tevreden is met zijn leverancier, “de hoogste score in Europa.” Het heeft wel als gevolg dat de concurrentie het moeilijker krijgt om binnen te dringen. “Klanten kiezen er steeds meer voor om geen ‘request for proposal (rfp) uit te sturen, maar onderhandelen met de huidige leverancier verder.” Veranderen van huisleverancier is ook geen eenvoudige klus.
Indische outsourcers zoals Tata Consultancy Services scoren nog steeds goed. “Ze staan toch voor 13 tot 14 procent van de markt, goed voor een omzet van zo’n 200 miljoen euro. En het neemt nog toe,” aldus Jef Loos. Hij raadt Belgische dienstenleveranciers ook aan snel uit te kijken naar nearshore- en off-shore-oplossingen opdat hun prijzen niet uit de markt worden geduwd “zoals Cegeka dat in Roemenië een vestiging heeft met 150 medewerkers.”
Grote tevredenheid
Belgische bedrijven zoals RealDolmen, NRB, Cegeka, Belgacom en Steria zijn behoorlijk goed geplaatst in de tevredenheidsranking. “Uiteindelijk is er amper 10 procent verschil tussen de nummer 1 en 24, merkt Jef Loos op. De enige die onderaan bengelt is Getronics, dochter van het Duitse Aurelius. “Daar is nog werk aan de winkel.”
Computacenter, Econocom en RealDolmen scoren het best op de tevredenheidsranking voor werkplek/helpdesk en lan-outsourcing. Voor datacenter, applicatiehosting en wan-outsourcing wordt de top-drie ingepalmd door Telenet, NRB en opnieuw RealDolmen.
Governance pijnpunt
De it-afdeling is niet altijd in de leidende positie als het gaat om de keuze van de leverancier of in het beheer van de bestaande contracten. Amper iets meer dan vier op de tien geeft aan dat de cio of de it-manager in de ‘driving seat’ zit. Een correcte aanpak en ‘governance’ blijft echter een pijnpunt, ook bij de klanten. “We hebben deze keer ook de dienstenleveranciers zelf gevraagd hoe het zit met de governance bij hun klanten. Blijkt dat bijna één op de vijf aangeeft dat de klant op dat vlak toch nog in een bijzonder immatuur stadium zit. Daar is dus nog een grote lacune”, aldus nog Jef Loos van Whitelane.
Luc Blyaert
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier