Belgische start-ups trekken amper naar Berlijn: een gemiste kans?
Belgische start-ups missen het potentieel dat Berlijn te bieden heeft. Dat was de motivatie voor Co.Station om – in samenwerking met Beci en Brussels Creative – met een delegatie van 100 ondernemers af te zakken naar de Duitse hoofdstad.
HelloFresh, SoundCloud, Zalando… enkele van Europa’s grootste start-ups hebben hun uitvalsbasis in Berlijn. Daarnaast hebben tig Duitse investeerders er hun hoofdkantoor. Toch beschouwen Belgische start-ups Duitsland niet als een interessante markt. Jonge bedrijfjes uit onze contreien trekken liever naar Londen en als ze worden overgenomen, is het veelal door Belgische (36 procent) of Amerikaanse (26 procent) spelers. Een gemiste kans, zo blijkt uit een bezoek aan de Duitse Kamer van Koophandel. “20 procent van de economische groei in de Duitse hoofdstad is afkomstig van digitale groeibedrijfjes”, laat Michael Blank, directeur van de Deutscher Industrie- und Handelskammertag weten. “Het is dus niet zomaar dat twee-derden van het beschikbare durfkapitaal in Duitsland naar Berlijnse start-ups gaat.”
Berlijn heeft wat je zou kunnen omschrijven als een ‘technologiebedrijfsvriendelijk’ profiel
Vooral fintech lijkt hier hoge ogen te gooien. Zo voorspelt Blank dat deze industrie binnen dit en tien jaar niet minder dan 40.000 jobs zal creëren. De reden daarvoor is waarschijnlijk dat Silicon Valley de boot in deze sector grotendeels heeft gemist.
Ecosysteem voor groeibedrijven
Startende bedrijfjes zijn er in Berlijn alvast in overvloed, en de nadruk ligt hier sterk op het schalen en stimuleren van groeibedrijven. Anders dan bij ons is er bijvoorbeeld een gecentraliseerd ecosysteem van privé- en publieke initiatieven. “Berlijn kent een goede cocktail die nodig is om een doeltreffend ecosysteem uit te bouwen”, vindt Nils Roelandt, village manager bij Co.Station Gent. “Er is zowel kapitaal als een goede infrastructuur. De stad is zich daar ook van bewust en positioneert zich als regio die interessant is voor technologiebedrijven, wat op zijn beurt weer zorgt voor een instroom van talent en ondernemers. Berlijn heeft wat je zou kunnen omschrijven als een ‘technologiebedrijfsvriendelijk’ profiel. Huisvesting is er voor elk publiek toegankelijk, en je ziet hoe langer hoe meer co-workingruimtes en hippe lunchbars in het straatbeeld. Ook wordt er minstens zoveel Engels als Duits gesproken.”
Eén van de initiatieven waar Roelandt het over heeft, is Berlin Partner for Business and Technology. Zij helpen zowel startende als groeiende ondernemingen bij het vinden van resources, advies, kapitaal en een relevant netwerk. “In België zijn we nog te veel bezig met iedereen ondernemend te maken”, vindt de village manager. “Opschalen komt dan wel aan bod – er heerst nog te weinig a sense of urgency en de nodige scale-up ervaring.”
Met ‘de nodige scale-up ervaring’ lijkt Roelandt te doelen op het ‘door-en-voor-ondernemersverhaal’. Berlijn heeft bijvoorbeeld de Rheingau Founders, een soort acceleratorprogramma dat wordt gerund door een duo dat eerder al een bedrijf uitbouwde. “Berlijn staat bol van de tweede generatie ondernemers die investeren in alles wat achter hen komt”, aldus Roelandt nog.
Artificiële intelligentie
AI is ook in Berlijn een actueel thema. Niet alleen worden er anno 2018 evenementen georganiseerd die draaien op het bevattelijk maken van artificiële intelligentie – de lokale (vestigingen van grotere) bedrijven zijn er al actief mee bezig. “Het was straf om te zien hoe we duidelijk al voorbij de experimentele fase van kunstmatige intelligentie zitten”, vertelt deelnemer William De Kesel, advocaat. “In mijn sector zijn professionals de wijze waarop beschikbare data wordt aangewend aan het herdenken. De bedoeling is om een deel van het research werk via daartoe ontworpen algoritmen te laten verrichten, in plaats van beroep te doen op human capital. Wie morgen nog wil meedraaien, moet vandaag investeren in de artificiële intelligentie.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier