“Ik blijf mij erover verbazen dat bedrijven ondanks de economische crisis nog zo weinig bereid zijn om van operator te veranderen, en nog altijd slechtere kwaliteit – downtime dus – blijven aanvaarden. Eigenlijk doen de bedrijven zichzelf onrecht aan door zo weinig bereid te zijn om van leverancier te wisselen.” Aldus Martine Tempels, vice president Telenet Solutions in haar toelichting bij onze telecomenquête.
Martine Tempels komt er rond voor uit: voor haar is dit een belangrijke enquête. “Elk onderzoek in de Belgische markt is voor ons waardevol. Als je naar de beschikbare cijfers kijkt van onderzoeksbureaus als IDC, dan stel je vast dat zij allemaal veel te weinig inzicht in de Belgische markt hebben. Natuurlijk is die markt voor de grote onderzoeksbureaus ook niet echt interessant, en als je dus gegevens wil hebben over die markt, dan moet je zelf zo’n onderzoek opzetten, en dat valt toch altijd heel duur uit. Dus elk onderzoek dat hier beschikbaar komt, lezen wij en pluizen wij uit, daar hechten wij zeker veel waarde aan.”
Nog veel onderbenut
Al ligt er wel iets op haar lever: “Als ict-vrouw van het jaar moet het mij toch even van het hart: het blijft toch wel een mannenwereld, amper 9 procent van de respondenten is een vrouw (lacht). Wat me vorig jaar wel al verbaasde en nu nog meer: we klagen allemaal over de sourcingtactieken die gebruikt worden en dat er meer kostenbesparing moet zijn, maar dan zie je dat de grote meerderheid van de respondenten nooit van telecomoperator veranderd is en dat ze ook niet bereid zijn om te veranderen. Dat vind ik eigenlijk wat contradictorisch met heel het concept van sourcing waar je eigenlijk wel open moet staan voor verandering. Wat nu ook nog pertinenter is dan vorig jaar is dat byod nu echt op grote schaal wordt toegepast, en dat het merendeel wel zegt over een ip-telefooncentrale te beschikken, maar dat wij uit de praktijk weten dat bijvoorbeeld sip-trunking niet in alle ip-centrales voorzien is, en dus wordt er onvoldoende gebruik gemaakt van de beschikbare technologie.”
Hetzelfde geldt volgens haar voor videoconferencing, 60 procent of meer zegt het in huis te hebben, dedicated of op een desktop, maar ook dat zou onvoldoende gebruikt worden. “En ook unified communications is in datzelfde bedje ziek. Uc is wel aanwezig maar het goed toepassen staat echt nog in zijn kinderschoenen. De reden is dat voor een goed uc je ook je crm-systeem en je klanteninformatie moet kunnen benaderen, en daar wringt het schoentje nog vaak.”
Te weinig echt redundant
Wat haar ongelooflijk verrast heeft, is dat iedereen stelde dat zijn telecominfrastructuur redundant was, maar dat niettemin een groot aantal bedrijven last heeft van netwerkpannes. “Dat is voor mij echt contradictorisch want als je de redundantie goed opzet, dan ben je meestal minder gevoelig voor netwerkpannes. Je neemt een dsl- en een coaxlijn, dat zijn twee volledig gescheiden netwerken die vaak op een andere plaats een gebouw binnenkomen, en als er graafwerken zijn, is de kans dat die twee kabels tegelijkertijd beschadigd worden toch relatief klein. Ik vind dan ook dat gewone redundantie beter kan dan wat uit de enquête blijkt.”
Mobile enterprise tegen 2014
Telenet blijft wel een heel kleine speler op de mobiele markt – maar er is absoluut bereidheid om daarin te investeren, stelt Martine Tempels met klem. “Ons aanbod King & Kong past al vrij goed voor het onderste segment van de bedrijvenmarkt, daar zijn we bijzonder succesvol, en we zien ook wel dat een middelgroot bedrijf andere specificaties wil bij een mobiel product, maar daar is het gewoon een kwestie van planning en prioriteiten. Wij opereren net als ieder ander bedrijf met beperkingen – de kennis van de mensen, het aantal projecten dat je als organisatie gelijktijdig kan absorberen, enzovoort. We hebben dan ook bewust ons mobiel aanbod voor de enterprise een beetje achteruitgesteld omdat juist ons huidige aanbod al heel goed werkt in het segment van de kleinere bedrijven. De timing is dat we tegen 2014 met de eerste producten klaar hopen te zijn voor het enterprise segment.”
Onder de radar
De zwakkere positie van Telenet op de mobiele markt maakt dat het moeilijk is om een juist marktaandeel in te schatten, zegt Martine Tempels. “In de enquête staat iets van een 11 procent, maar nationaal is dat 10 procent voor de fixed en mobile markt samen. Maar zoals je weet hebben wij in het grootste deel van mobile geen product, dus als je het puur vertaalt naar fixed, dan zitten wij op 14 procent. In de subset van data en internet zelfs hoger. In telefonie komen wij dan weer typisch lager met een redelijk marktaandeel voor middelgrote en grote bedrijven, maar aan de onderkant van de isdn-markt zitten we lager. Maar we timmeren aan de weg, we komen dikwijls “onder de radar” binnen en bouwen dan stapje voor stapje het vertrouwen op bij de klant – al blijft, zoals ik al zei, de echte bereidheid om over te stappen meestal toch nog relatief klein. Te klein.”
Frans Godden
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier