Bestaan er filters tegen telefoonspam?
Hoeveel procent van de binnenkomende mails zijn spam? Da’s een bekend en berekend gegeven. Zou er ook een spamfilter voor telefoonverkeer bestaan, vraagt Eric Seys zich af.
Hasselt, 9 uur 17, een doordeweekse donderdag. De telefoon rinkelt. Als naar gewoonte neem ik na het eerste gerinkel op en hoor nog net de adem één seconde stokken aan de andere kant van de lijn.
“Erik Seys.”
“Goeiemorgen mijnheer Seys, met Anja Devries van IFWAFITW.”
“Morgen.”
“Mag ik u even storen?”
“Als het zéér kort is.”
“Als ik het goed heb, mijnheer Seys, bent u verantwoordelijk voor het it-gebeuren binnen uw firma?”
“Klopt.”
“Kent u de firma IFWAFITW?”
“Neen.”
“Wel wij van IT For Work And Fun In This World zijn gespecialiseerd in het inrichten van de burelen van uw medewerkers zodat ze rustig hun ding kunnen doen en zich op het werk knusjes thuis voelen.”
“Ik ben niet geïnteresseerd mevrouw.”
“Maar mijnheer Seys, het gaat om het welzijn van het personeel!”
“Mevrouw, bij ons moet er hard gewerkt worden, niet rustig. Dank u wel, daaaaaaaaaaaaaaaaaag.”
De telefoon klikt op de haak, 9 uur 18. D’as weer vlotjes geregeld.
Zoals in de cartoon van kabouter Wesley: ” Even later…”
De telefoon rinkelt.
“Erik Seys”
“Nou, goeiemorgen mijnheer Seys, met Hans Den Boer van Oracle.”
“Morgen.”
“U bent toch de it-manager, mijnheer Seys?”
“Yep.”
“U kent ongetwijfeld Oracle, neem ik aan? De mooiste, de grootste, de knapste, de snelste, de duurste?”
“Kort, mijnheer Den Boer.”
“Ik wil even weten welke tools jullie firma in huis heeft voor het dagelijks runnen van jullie processen. Welk erp-pakket gebruiken jullie, is er voorzien in crm? Welke investeringsplannen heeft u voor het volgende kwartaal? Hoeveel pc’s heeft u in uw bedrijf?”
5 seconden stilte.
“Hallo! Mijnheer Seys? Bent u er nog?”
“Mijnheer Den Boer, ik heb er geen behoefte aan om u deze informatie te bezorgen. Daaaaaaaaaaaaaaag.”
Klik – Ring.
“Erik Seys”
“Mijnheer Seys, ik was tegen u aan het praten en u gooit de telefoon op de haak, da’s niet netjes.”
“Dag mijnheer Den Boer, nog een goeie ochtend gewenst.”
Klik. Rare jongens die Hollanders, beetje arrogant. Toch?
De boterhammetjes zijn net binnen als de telefoon rinkelt.
“Erik Seys.”
“Hoi Erik, met Sabine van Mobistar, alles goed met u?”
“Mmmmm.”
“Zeg, Erik, jij als verantwoordelijke voor de communicatie, vertel mij eens bij welke operator zijn jullie voor het mobiele telefoonverkeer?”
“Ik denk dat je je huiswerk slecht gemaakt hebt, Sabine.”
“Hoezo, hoe bedoel je?”
“We zijn al 5 jaar klant bij Mobistar, voor al onze communicatie.”
Stilte.
“Dag Sabine, daaaaaaaaaaaaag.”
Klik
En zo gaat dat dag in, dag uit. Marketeers plegen telefoonaanvallen en bestoken mij met allerlei enquêtes, voorstellen en reclameboodschappen. Zij komen, zonder schroom, meestal ongelegen, mijn tijd opeisen. De ene al wat agressiever dan de andere, maar allen vastbesloten. Zou ik hun mogen factureren voor mijn tijd die ik aan hen besteed en die door mijn werkgever betaald wordt?
Ricoh wil gratis kopieerapparaten ter besschikking stellen, Microsoft wil weten hoe het met de licentiepolitiek gesteld is. Een zwoele Natascha wil zelfs met mij in de wolken, “the cloud”, wel te verstaan. Legio firma’s met obscure namen bieden hun outsourcingsdiensten aan. BI, nog zo’n trendy. Tot ik de beller de vraag stel: “Definieer mij nu eens even uw interpretatie van het woord OMZET.” 7 BI-masters geven mij 7 verschillende definities. Dit moet echt aan mij liggen.
Ze zijn allen waarschijnlijk in trainingskampen, met enige terroristische inslag, opgeleid om hun potentiële klanten te belagen met tijdrovende prietpraat, aanbiedingen of ondervragingen. Schaamteloos wringen anderstaligen zich door mijn telefoonhoorn, zonder zichzelf of mij daarbij de vraag te stellen of ik hun wel in hun moedertaal te woord wil staan en zijn dan mateloos verbaasd dat ik hier een kanttekening bij plaats.
Hoeveel procent van de binnenkomende mails zijn spam? Da’s een bekend en berekend gegeven. Zou er ook een spamfilter voor telefoonverkeer bestaan vraag ik mij dan gelaten af? Spammail gaan wij te lijf met Baracuda. Wie helpt mij aan een telefoon-baracuda-server? Gelukkig heb ik een aangename, boeiende baan, de andere kant van de telefoonlijn zou niets voor mij zijn. Maar ook marketeers moeten zorgen voor brood op de plank en als het even kan met een schelletje hesp of kaas. Sterkte gewenst, jongens en meisjes!
Eric Seys,
It-manager en head of purchase department Kumpen
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier