Betere beslissingen, op kantoor en daarbuiten
‘Data bepalen alles, want ze laten geen ruimte voor interpretatie.’ Roberto Martínez, bondscoach van de Rode Duivels, toont aan dat data analytics overal toepasbaar is, ook in het voetbal.
Geen virtuele bijeenkomst, maar een traditioneel, fysiek seminar: dat is wat SAS, Microsoft en LACO van bij de start voor ogen hadden. Ze moesten hun plannen een paar keer bijsturen wegens corona, maar eind maart lukte het dan toch. “Er is een duidelijke paradigm shift aan de gang”, opent Didier Ongena, managing director bij Microsoft Belux, het event. “Bedrijven stappen over van een procesgeoriënteerde op een datagedreven aanpak. Tegelijk neemt de intensiteit van het technologiegebruik toe.”
Alleen zijn aan dat gebruik ook uitdagingen verbonden. Net daar kan de analyse van data het verschil maken. “We zien het als onze taak om bedrijven te helpen betere beslissingen te nemen”, stelt Remco den Heijer, sinds begin dit jaar bij SAS de nieuwe managing director voor de Benelux. Den Heijer vertelt hoe hij van de bank een sms kreeg in verband met een transactie van enkele duizenden Canadese dollars. Hij belde het kredietkaartbedrijf en die annuleerde de betaling meteen. “Iemand probeerde in Canada met mijn kredietkaartgegevens wapens te kopen”, klinkt het. “Het kredietkaartbedrijf greep in, maar eigenlijk was dat louter symptoombestrijding.”
Aan de hand van data-analyse had het bedrijf al veel eerder kunnen weten dat een aankoop in Canada – en al helemaal van wapens – niet past binnen den Heijers klantenprofiel. Het kredietkaartbedrijf had de verdachte activiteit in real time moeten signaleren, waarna de transactie nooit zou hebben plaatsgevonden. “Het voorbeeld geeft aan wat het potentieel van realtime data-analyse is”, aldus nog den Heijer.
Door de nauwe samenwerking tussen bedrijven als SAS, leverancier van de software voor data analytics, Microsoft, leverancier van de cloudplatformen waarop die software draait, en LACO, de lokale partner die bedrijven bij hun SAS-implementaties begeleidt, zal dat in de toekomst bovendien alsmaar sneller gebeuren. Tegelijk is de ontwikkeling van een datastrategie een werk van lange adem. “Je moet op de lange termijn plannen en daar een roadmap aan koppelen”, zegt Samuel De Klerck, practice lead bij LACO. “Het gaat om een iteratief proces, gericht op incrementele waardecreatie op basis van een goed uitgebalanceerde investering.”
Dat is alvast één van de grote voordelen van de cloud, er is niet langer een grote investering vooraf in software en infrastructuur nodig. “Net dat aspect is vandaag heel belangrijk”, legt De Klerck uit, “want de omstandigheden waarin een bedrijf werkt, kunnen heel snel veranderen.” Om een actueel voorbeeld te geven: een onderneming die het vroeger nooit echt de moeite vond om haar energieverbruik te analyseren en te optimaliseren, kijkt daar vandaag wellicht helemaal anders tegenaan.
Het is dat aspect – snel schakelen via de cloud – dat SAS dezer dagen uitspeelt via zijn product SAS Viya. Het bedrijf schuift dat uitdrukkelijk naar voren als een cloud-native oplossing voor AI, analytics en data management, met name op Microsoft Azure. In België was Federale Verzekering één van de early adopters – zo niet de allereerste onderneming – die SAS Viya met de hulp van LACO op Azure implementeerde. “We zagen het traject als een manier om zowel ons bedrijf als onze bedrijfscultuur te veranderen”, zegt CTO Ariane Berckmoes. “Een verzekeraar beheert risico’s en doet dat op basis van informatie. Hoe meer data je hebt, hoe beter je de risico’s kunt inschatten en hoe beter je als verzekeraar je werk kunt doen.”
Niet het technologische aspect is het moeilijkste stuk van de reis naar de cloud, wel het luik van mensen en de processen. “Het uiteindelijke doel van het traject is business en IT samen te brengen”, aldus Berckmoes, “met data als verbindend element.” De focus van IT kwam daarbij op het design van de oplossing en de integratie van de mensen te liggen, niet op system engineering of admin. “We zijn een verzekeraar, geen IT-bedrijf. Daarom bekijken we IT niet vanuit het standpunt van systeemintegratie, maar in functie van de integratie van mensen.”
Open communicatie
Dat IT het traject trok, was voor Ariane Berckmoes geen punt. “Al had de business wellicht toch in een vroeger stadium betrokken partij mogen zijn.” Had die dan misschien beter meteen van bij de start aan het stuur plaatsgenomen? “Dat nu ook weer niet, want dan waren we wellicht langer onderweg geweest. Het komt erop aan het goede evenwicht te vinden, en ja, soms wat risico te nemen.” De sleutel tot succes is ervoor te zorgen dat business en IT elkaar niet met de vinger kunnen wijzen. “Dat doe je door open te communiceren en geen beloftes te maken die je niet waar kunt maken.”
Die open communicatie is ook waar Roberto Martínez als afsluiting van het seminar op hamert. Of het nu om business of voetbal gaat: mensen verlangen duidelijkheid. “Ga er nooit vanuit dat ze ‘het wel zullen weten'”, stelt de bondscoach. “Zorg daarbij voor een cultuur die het succes van individuen gelijkstelt aan het succes van het team. En blijf werken aan verbetering. Je moet alles altijd net iets beter proberen te doen.” Data zorgen daarbij voor een solide basis, ook in het voetbal. “Misschien heeft een speler na de match een goed gevoel over zijn prestatie, terwijl de cijfers aantonen dat hij veel minder sprintjes trok dan we van hem verwachten.”
Data laten de bondscoach toe om duidelijk te communiceren. “Data bieden geen ruimte voor interpretatie.” Maar het betekent niet dat hij alles voorkauwt, evenmin dat hij zijn ploeg autoritair leidt. “Ik vind dat een zwakke vorm van leiderschap”, zegt hij. Het is het moment waarop de managers in de zaal de oren spitsen. “Ik hou trouwens niet van het woord ‘leider’, ik zie mezelf meer als een ‘beslissingsnemer’. Ik hou van leidinggeven door het delen van ambitie. Wie in het team zijn persoonlijke ambitie kan realiseren, draagt zo ook bij aan het succes van dat team. Als leider moet je zorgen voor je mensen. Als ze dat weten, dan luisteren ze naar je. Dan pas ben je een echte leider: wanneer je mensen naar je luisteren op de moeilijke momenten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier