De nood aan personalisering bij business intelligence en de doorgaans generieke aanpak van SaaS zijn nog een serieuze rem op het gebruik van het SaaS-model voor BI-toepassingen.
Leent BI zich tot het SaaS-model? Jonge bedrijven zoals Oco of LucidEra zijn daar vast van overtuigd. Zij willen er de middenmarkt mee verleiden of zien er een interessante formule in om een specifieke niche mee aan te boren. “Voor webanalyses bijvoorbeeld”, vertelde Gartner-analist James Richardson tijdens de BI Summit begin dit jaar. “Webanalyse vereist inderdaad erg specifieke expertise, die niet altijd intern aanwezig is, en het marketingdepartement heeft zeer snelle antwoorden nodig. Maar deze SaaS-formule biedt niet één enkele, volledige kijk op de klant, en het is moeilijk om de analyseresultaten van de clickstream af te toetsen aan de financiële waarde van de klant.” Traditionele producenten van BI-software zijn dan weer iets voorzichtiger.
Eerste stappen
Business-Objects startte drie jaar geleden met een on demand-aanbod dat echter alleen in de VS beschikbaar was. Sinds januari begeeft SAP zich ook op de internationale markt, althans voor vier producten: CrystalReports.com, BI OnDemand (queries, rapporten en analyses), Address Cleansing OnDemand en Information OnDemand (analyse van financiële gegevens geleverd door Dun&Bradstreet, Thomson Financial, …).
SAP zorgt voor de hosting, terwijl de partners de oplossing moeten verkopen en zorgen voor de ondersteuning. De tarieven zijn modulair, al naargelang van de oplossing: een vaste maandelijkse prijs per gebruiker voor CrystalReports, per gebruiker en gehoste GB voor BI OnDemand, of per aantal records voor Address Cleansing.
Voor SAP blijft BI on demand in de eerste plaats een aanvulling op een intern geïnstalleerde en beheerde BI en is zo’n on demand oplossing momenteel alleen nuttig is voor verzamel- en analysepraktijken die op zichzelf kunnen staan zonder een nauwe integratie met data warehouses.
Ook SAS wil BI in SaaS-modus aanbieden, maar dan alleen voor specifieke en/of sectorale applicaties: een oplossing voor de farmaceutische sector, of klantensegmentatie voor marketingcampagnes. Om dat te doen zal het bedrijf zijn centrum voor ‘cloud computing’ uitbreiden. Voor Yannic de Bleeckere, consulting manager voor SAS Professional Services, zorgt het huidige gebrek aan aanpassingsmogelijkheden bij SaaS ervoor dat het niet kan worden toegepast op zuivere BI. “Een bedrijf kan er wel heel specifieke competenties mee ontwikkelen en zich daardoor meer focussen op de marketingprocessen in plaats van op het onderhoud van het it-platform.”
Corporate Performance Management
Bij Oracle is Frank Buytendijk, vice-president Enterprise Performance Management, van oordeel dat BI in SaaS-modus zowel kleine als grote bedrijven kan helpen om een gebrek aan middelen en interne expertise te compenseren, “om competenties te ontwikkelen en er later zelf voor in te staan. Ook time-to-market-overwe-gingen kunnen een reden zijn om BI toe te vertrouwen aan een derde, totdat de oplossing intern wordt geïnstalleerd en aangepast aan de behoeften. Er is echter een terrein waar “BI-uitgevers makkelijker een SaaS-aanbod zouden kunnen overwegen”, aldus Pierre Dauffenbach, practise manager BI bij Business & Decision, “namelijk dat van het corporate performance management.” Of toch op zijn minst voor de budgetteringsaspecten en een follow-up van de resultaten. “Na de initiële analyse specifiek voor de toepassing en het definiëren van de cube, waarvoor vaak één dataset volstaat, gekoppeld aan het structureren van de data, krijg je een stabiel proces.”
Business & Decision biedt overigens al een gehoste service voor vier uitgevers (SAP, Oracle/Hyperion, SAS en IBM/Cognos). Volgens Dauffenbach is nog een ander BI-aspect mogelijk in SaaS: het aanbod van een reportingtool die wordt toegepast voor productiegegevens (bijvoorbeeld SAP). “Bij het scenario van een grote onderneming die BI gebruikt om de concurrentie de loef af te steken met meer marktkennis en inzicht, hebben we te maken met grote gegevensvolumes die moeten worden geladen en verwerkt, en een grote hoeveelheid diensten die bij voorkeur worden aangepakt met managed services. Elke klant beschikt dan over zijn eigen database – ook al worden de tools gemeenschappelijk gebruikt.”
Brigitte Doucet
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier