Sinds de oprichting in 2007, heeft Socialware al meer dan 220.000 it-producten verdeeld aan 4.500 vzw’s uit de non-profit sector.
Het is niet omdat een vereniging onder het vzw-statuut opereert, dat ze geen behoefte heeft aan moderne technologie. Maar het is wel vaak zo dat het een vzw ontbreekt aan de nodige middelen om die technologie aan te schaffen. Het is precies vanuit die nood dat de vzw Socialware opgericht werd. Het vlaggenschip-programma van Socialware is het faciliteren van technologie-mecenaat.
“Sinds 2007 hebben we zo al 250.000 it-producten verdeeld onder Belgische vzw’s, voor een marktwaarde van 92 miljoen euro”, vertelt Catherine Van Eeckhaute, programme manager bij Socialware. Het gaat dan om producten van onder meer Microsoft, Cisco, Adobe, Symantec en SAP. Aan ‘koperskant’ zijn dat ngo’s en non-profit organisaties. Zij kunnen de producten jaarlijks online bestellen in een catalogus voor een fractie van de normale winkelprijs. “De meeste producten komen via donaties bij ons terecht in het kader van csr-programma’s (corporate social responsability, nvdr)”, zegt Catherine Van Eeckhaute. “Wij rekenen dan een administratieve kost aan die meestal iets als 4 procent van de list price is. Die inkomsten zijn meteen de werkmiddelen van onze vzw”, aldus Van Eeckhaute.
MEER DIENSTEN AANBIEDEN
De producten hoeven niet gratis ter beschikking gesteld te worden aan Socialware; het kan ook aan een speciaal kortingtarief: zeker in cloudtijden als deze is dat een model dat goed kan werken. “We zouden ook graag willen bemiddelen in de aankoop van diensten zoals hosting of opleiding. Op die manier kunnen we ook vermijden dat we enkel als een distributiekanaal gezien worden. We willen op termijn ook meer met consultancy doen”, zegt Van Eeckhaute.
Dat klinkt alvast goed in de oren bij Geert De Maegt. Zij werkt bij het Vertrouwenscentrum Kindermishandeling Antwerpen al lang samen met Socialware. “Typisch kopen we nu via hen de normale kantoortoepassingen aan zoals Windows, Office en af en toe ook een Adobe-pakket. Voor heel wat toepassingen moeten we echter ook aanloggen op diensten van de overheid. Als we voor zo’n diensten ook beroep zouden kunnen doen op mensen van Socialware, zou ons dat zeker helpen”, zegt Geert. “Je mag ook niet vergeten dat we hier met hulpverleners te maken hebben en dat er niemand is die een informatica-opleiding heeft. We zijn al lang blij dat we een it-partner gevonden hebben die ook met Socialware in zee wil gaan”, aldus De Maegt.
CSR-PROGRAMMA’S
Aan de leverancierskant past het doneren (of goedkoop verkopen) van software(licenties) aan ngo’s doorgaans in ‘corporate social responsability’ programma’s. Voor hen is het belangrijk dat dit voor zo weinig mogelijk kannibalisatie met hun eigen verkoopskanalen zorgt. De csr-programma’s moeten dus perfect gealigneerd zijn met de sales-aanpak.
“Het klopt dat het verkoopskanaal niet altijd even blij is”, lacht Bruno Schröder, national technology officer bij Microsoft Belux, “maar het is wel belangrijk dat we bij Socialware zelf de regels kunnen bepalen over wie in aanmerking komt voor een goedkope licentie. En Socialware zorgt er dan voor dat die regels ook gerespecteerd worden, zodat er geen licenties in verkeerde handen vallen.”
“Bovendien zijn we er ook oprecht van overtuigd dat non-profitorganisaties evengoed het recht hebben om van onze software te genieten. Als Microsoft dienen we toch een zeker maatschappelijk doel ook. Het is echt niet toevallig dat Bill Gates hier zo’n belangrijk punt van gemaakt heeft”, aldus nog Bruno Schröder.
Kristof Van der Stadt
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier